ملخص الجهاز:
"هدف از تدریس ادبیات فارسی به دانشآموزان و دانشجویان رشتههای غیر ادبی آن است که از سویی آنها را با شاهکارهای ادبی کشورشان آشنا کنیم تا در آینده قادر باشند ذوق و احساس خود را بدان تبلور بخشند و اندیشه و احساسشان تلطیف گردد و در نتیجه،ظرایف و زیباییهای زندگی را بهتر و بیشتر درک کنند و از دیگر سو با تمرین و ممارست در شاهکارهای نثر معاصر و نوشتههای منسجم و زیبا به آنان بیاموزیم که در آینده از نوشتن نهراسند و انشای زندگی را خود بنویسند.
دانشجوی رشتهی مهندسی و پزشکی و حقوق قضایی و اقتصاد اگر معنی واژههای«آغالش،کسای بها، فایح،غمازه،خیرهخیر،بادسر،آهو (عیب)شیبیدن،لایح،جمازه،هرفان، ستودان،ممان(مگذار)و پردخته کردن (خالی کردن)»1را نداند،هیچ اشکالی به وجود نخواهد آمد؛در عوض،اگر متونی که حوزهی لغوی آنها از این دست و جای آموختن آنها در کلاسهای تخصصی رشته زبان و ادبیات فارسی است،در جای خود تدریس نشود،دانشجویان از درک مفهوم درست ادبیات و لذت بردن از دقایق آن محروم میشوند.
مگر نه این است که در هر سرزمینی در گوشه و کنار کرهی ارضی،قاعده بر این است که نخبگان و برگزیدگان مهار امور فرهنگی را در دست پر توان خود میگیرند و باز مگر نه این است که فلسفهی وجودی رشتهی علوم انسانی تربیت این نیروی کارآمد و ماهر است؟پس چه شده است که هر واماندهای از همه جا،در این رشته ثبتنام میشود و هر دانشآموزی که به هر دلیل اجتماعی،فردی یا خانوادگی نتوانسته نمرهی مقبولی بیاورد،به ناچار راهی رشتهی علوم انسانی میشود؟آمار ثبتنام کنندگان رشتهی علوم انسانی در آزمون کنکور امسال-مبین همین مطلب است؛این مبحث و بحث دربارهی آن را به عهدهی کارشناسان امور آموزشی میگذاریم و از آن میگذریم ولی آنچه با سخن ما ارتباط دارد،این است که همین دانشآموزان سستپایه و ناتوان، دانشکدههای ادبیات را پر میکنند و سپس به عنوان دبیر ادبیات راهی دبیرستانها میشوند."