ملخص الجهاز:
"عوامل چندی به عدم پویایی و تحول نظام آموزشی دامن میزند که برخی از مهمترین آنها به قرار زیر است: 1.
تأکید بر پر کردن انبان ذهنی فراگیرندگان از انبوه دادهها و اطلاعات بیارتباط و پراکنده و نیز فارغ از مقتضیات زندگی،یکی از جمله علل عدم تحول،پویایی و خلاقیت در نظام آموزشی است.
از نظر منابع آموزشی نیز تمرکز بر یک کتاب است و چند کتابی و متون متنوع راهیی به نظام آموزش کلاسی موجود ندارد.
تأکید نظام آموزش موجود بر فرستندهی پیام و اطلاعات یا به تعبیر دیگر،معلم است و دانشآموز و خواستهای او کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
در هرحال،اکنون که مقام معظم رهبری بر پویایی و تحول نظام آموزشی و افزایش توان آن برای پرورش نسلی خلاق، پرسشگر و نوآور تأکید کردهاند،امید میرود مسئولان و بویژه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و دستاندرکاران تهیهی برنامهی درسی ملی،با کمک نخبگان و استادان و پژوهشگران و دلسوزان جامعه،برای برونرفت از وضع موجود چارهای عاجل بیاندیشند."