ملخص الجهاز:
"در ابتدا،این تعداد صفحه، کمی غیرمعمول به نظر میرسید یک دانشآموز 13 ساله،چگونه میتوانست این تعداد صفحه را بخواند و به حافظه بسپارد؟ همکار ما-که خود از دبیران تاریخ و جغرافیاست-گفت:ماجرا بدین صورت نیست.
نکتهی قابل توجه در کتابهای تاریخ در پایان هر درس،یک برگ پرفراژ شده،قرار دارد.
پس از پایان درس،دانشآموزان علل اتفاقات تاریخی راذبنا به دلایلی که از متن درس دریافتهاند-در آن مینویسند؛سپس آن را از محل پرفراژ،جدا کرده و به معلم خود تحویل میدهند.
این کار در واقع،به منزلهی امتحان یا آزمون تاریخ،به شمار میآید.
معلم دلایل دانشآموز را میخواند؛در صورت درست بودن،نظر او پذیرفته میشود؛در غیر این صورت،دانشآموز باید یکبار دیگر درس را بخواند تا علل ظهور و سقوط سلسلهها را به خوبی تشخسص دهد.
کارشناسان تألیف کتابهای درسی ایتالیا معتقدند؛این سبک علاوه بر تشویق بیشتر دانشآموزان به درس تاریخ،میتواند آنها را وادار به درک تحولات و تحلیل آنها بنماید؛از طرف دیگر،هیچ دانشآموزی در درس تاریخ،تجدید نمیشود؛بنابراین دلهرهای در کار نیست."