ملخص الجهاز:
بدون دوربین(الف،ب و ج) فیلمهای الف و ب که بدون دوربین ساخته میشوند فقط دوبعدی بوده و به دو طریق قابل ارائه میباشند:الف-برای این کار باید به لابراتوار فیلمسازی سفارش دهیم که فیلم خام را در هرمتراج که لازم داریم و سپس طبق برنامه،فیلم شفاف را بادقت بالا با خط(راپید)و رنگ(ماژیک) فریم به فریم طراحی و رنگآمیزی و تا انتهای سوژه پیش میرویم.
این نوع فیلمها لرزش خاصی خواهند داشت و هنرمندان برای اجرای نقاشی روی کاغذ Paper animation ،طرحها و سوژهها با زمینههای سادهتری انتخاب میکنند که فیلم و صحنهها وول کمتری داشته باشد و یا اینکه کاغذ به خاطر انعطافپذیری بیشتر به خوبی در پایین قرار نمیگیرد و خود باعث وول بیشتری میشود.
با این روش تمام پلان یک صحنه فریم به فریم و با تغییراتی که در فیلمنامه برنامهریزی شده زیر دوربین و با مهارت و تسلط به هنر ساختوساز نقاشی و مخلوط کردن رنگها و تغییر حالات و حرکات،هرپلان فیلمبرداری و پیش میرود.
گرافیک Graphic animation فیلمبرداری از کارهای گرافیکی از پیش آماده شدهی رنگی،مشکی یا مخلوط (به تصویر صفحه مراجعه شود) با ابزارهای مختلفی مثل راپید،قلم فلزی،قلممو،مهر،استامپ یا هر وسیله اجرایی دیگر روی سطح دو بعدی کاغذ،مقوا اجرا میشود و تاریخ سینمای انیمیشن شاهد نمونههای بسیار ارزندهای از آن بوده است.
سیلوئیت تکنیک خاصی است که از روشهای بالا و قرار دادن اشیا و اشکال بریده روی سطح شیشهای و حرکت آنها استفاده میشود با این تفاوت که نور لازم از زیر میز شیشهای به طرحها و اجسام خورده و دوربین حرکات کاراکترها را سیاه فیلمبرداری میکند در حالی که در روشهای قبلی،نور از بالای روی میز به طرحها میتابید.