ملخص الجهاز:
"چنانکه بجای این پرسشها«رنک خسرو چگونه است؟»یا«قامت او چند متر است؟»یا«جای او کجاست؟»یا»کی بوجود آمده است؟»میتوان با آیای مرکب پرسشهائی ترتیب داد بدینسان«آیا رنگ خسرو سفید است یا نه؟»و «آیا قامت او دو متر و نیم است یا نه؟»و«آیا او در تهران هست یا نه؟»و«آیا او در سال/300 خورشیدی بوجود آمده است یا نه؟»نتیجه،آنکه پنج مطلب فرعی اخیر باصول مطالب ششگانهء پیشگفته برمیگردد مطالب فرعی مذکور عمومیت ندارد و بسیاری از چیزها مانند مجردات، مطالب چگونه،چند،کجا و کی زائد بر هستی خود ندارند هرچند که زائد بر ماهیت آنها چگونی و چندی و کجا بودن و در چه زمان بودن متصور است چنان که میپرسند عقل کلی چیست؟یا میپرسند آیا عقل کلی وجود دارد؟یا-چرا وجود دارد؟ یعنی علت هستیش چیست و نمیپرسند جای او کجاست؟یا-کی بوجود آمده است؟یا-مقدارش چند است،در بسیاری از چیزها مطلب چیست و مطلب چرا هست یکی است یعنی در جواب سئوال از حقیقت آنها همان حقیقت گفته میشود که جواب پرسش از علت هستی آنها نیز میباشد چنانکه حقیقت و علت هستی عقول مفارق،یکی است چون دارای ماده و صورت نیستند تا بتوان گفت مانند موجودات مرکب از ماده"