خلاصة:
مواد غذایی طبیعی (ارگانیک) روز به روز با محبوبیت بیشتری در میان مصرفکنندگان روبهرو میشود. شرکتهای بزرگ، نسبت به کشاورزان صاحب
زمین کوچک مراقبت کمتری از محیط زیست به عمل میآورند. ورود شرکتهای بزرگ آمریکایی به عرصه تولید مواد غذایی آلی (ارگانیک) هرچند
پاسخگوی نیاز روزافزون مصرفکنندگان این مواد است، باعث به خطر افتادن معیارهای ارگانیک است. تولید این محصولات از مزارع خانوادگی به
سمت مزارع کارخانهها و شرکتها تغییر جهت مییابد. Horizon70% از بازار لبنیاتی ارگانیک آمریکا را تحت کنترل خود دارد. توزیع 43
محصولات کاملا طبیعی در آمریکا در دست دو شرکت بزرگ است ولی وزارت کشاورزی آمریکا بیش از 90% از مزارع آمریکا را در رده کوچک قرار
داده است. بسیاری از شرکتهای ظاهرا مستقل، تحت مالکیت یک غول (شرکت بزرگ) واحد هستند.
ملخص الجهاز:
"هلگه هلبرگ، مدیر مارین ارگانیک (یک سازمان غیردولتی که کشاورزی قابل دوام و پایدار را ترویج میکند) اظهار میدارد: «افرادی هستند که ورود این شرکتهای بزرگ را به صنعت مواد غذایی آلی مورد انتقاد قرار میدهند...
وی بر این باور است که آنان میخواستند معیارهای ملی و کشوری را یکدست و متحدالشکل کنند تا ورودشان را به بازار مواد غذایی آلی شتاب بخشند و جانشین معیارهای چندگانه دولتی کنند که باعث پیچیدگی بیشتر موضوع برای شرکتهای زنجیرهای شدهاند که در بخشی از کشور رشد میکنند و برخلاف غایت و هدف ملت، کالاهای خود را به فروش میرسانند.
) همچنین معیارهای مواد غذایی آلی و ارگانیک، به نفع شرکتهای بزرگ، یکسویه و جانبدارانه هستند؛ زیرا بیطرف هستند؛ یعنی این معیارها به همان اندازه که درباره یک غول کشاورزی و صنایع و خدمات وابسته به آن اعمال میشوند، درباره یک مزرعه خانوادگی کوچک نیز اعمال میشوند.
آمار وزارت کشاورزی آمریکا برآورد میکند که سهام بازار برای فروش مواد غذایی ارگانیک چنین است: سوپر مارکتهای سنتی 49%، فروشگاههای مواد غذایی طبیعی 48% و باشگاههای خریداری مواد غذایی و بازارهای کشاورزان فقط 3% و یک پژوهش صورت گرفته در ژوئن 2003 که از ضوابط و ملاکهای سختگیرانهتری برای شناخت اجزای تشکیل دهنده یک غذای سالم و یک فروشگاه مواد غذایی طبیعی استفاده میکند، برآورد کرد که درصد فروش مواد غذایی آلی و ارگانیک فروخته شده از طریق این بازارهای فروش از 62% در 1998 به 31% در سال گذشته سقوط کرد."