خلاصة:
مدیریت تغییر اثربخش، موضوعی است که توجه همه مدیران را در سازمان های مختلف از بالاترین رده مدیریتی تا پایین ترین رده ها به خود جلب کرده است. امروزه همه مدیران باید این حقیقت را دریابند که ایجاد تغییر مناسب و اثربخش، جزء یکی از ویژگی های ثابت در نظام اداری جامعه شده است و ما در دورانی زندگی می کنیم که انجام تغییرات در آن شتاب گرفته و هر روز شاهد تغییرات اساسی و عمده در اطراف خود هستیم. پیوسته در حال دگرگون شدن است و همین تغییرات است که باعث پیشرفت امور و ایجاد شرایط نو و حتی باعث شکوفا شدن استعدادهای و خلاقیت های جدید می گردد.
دانش و فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و چنانچه ما نتوانیم هماهنگ با پیشرفت های حاصله و تغییرات انجام یافته به صورت مناسب اقدام به تغییر در شرایط و روش ها کنیم، قطعا در انجام ماموریت خود با عدم موفقیت روبه رو خواهیم شد. بنابراین امروزه قابلیت اداره تغییر به گونه ای که کمترین آسب را به سازمان وارد نموده و بیشترین اثربخشی مثبت را به همراه داشته باشد، مهم ترین صفت و ویژگی مدیران موفق به حساب می آید. بدیهی است این موضوع مختص یک سازمان و یا نهاد خاصی نیست و همه سازمان ها و نهادهای اداری و اجتماعی حتی نیروهای نظامی و انتظامی باید متناسب با شرایط روز نسبت به تغییرات اثربخش و اصلاح رویه ها اقدام کنند.
این مساله در نیروی پلیس به جهت داشتن بیشترین تعامل با مردم و سایر نهادهای اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین نگارنده مقاله تلاش کرده ضرورت تغییر در روند اداره سازمان های مختلف در جامعه را مورد بحث قرار داده و در پایان پیشنهادهایی را درخصوص اثربخش بودند تغییرات سازمانی ارایه کند.
ملخص الجهاز:
"از سوی دیگر نکتهء بسیار مهم در نیروی انتظامی رویکرد جدیدی است که امروزه مورد تأکید مسئولان محترم نظام و فرمانده محترم ناجا میباشد و آن جامعهمحور بودن پلیس است،بنابراین توجه بیشتر به نوع نگاه این نیرو به مسائل اجتماعی و نحوهء برخورد کارکنان آن با مردم در جهت ایجاد پلیس جامعهمحور،که بتواند ضمن اجرای دقیق قوانین و مقررات،از مشارکت مناسب و کامل مردم استفاده نماید،بسیار ضروری است و در چنین شرایطی است که حفظ نظم و امنیت جامعه همراه با رضایتمندی مردم محقق خواهد شد.
طبیعی است در نیروی انتظامی نیز مانند سایر سازمانها،در شرایطی که بخواهد با روشهای جدید خود را هماهنگ نماید،ممکن است توسط بعضی از افرادی که به روشهای قبلی خود گرفتهاند و به راحتی نمیتوانند خود را با وضعیت جدید منطبق نمایند،مقاومتهایی به وجود آید،بنابراین با استفاده از اصول مدیریتی و رعایت نکات مهمی که تحت عنوان مدیریت تغییر علمی در سازمانها مطرح است،باید به این مسئله پرداخت تا ضمن نتیجهگیری مناسب،از آسیبهای احتمالی جلوگیری شده و نتیجه مطلوب حاصل گردد؛به عنوان مثال میتوان در حوزههای مختلف از تغییر در سازمان نفرات ستادی و اجرایی،ادغام و محدود کردن بعضی از واحدهای ستادی و تقویت واحدهای صفی و یا تغییر در نحوهء ارتباط پلیس با مردم،نحوهء برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی با شهروندان،روشهای جدید ارایهء خدمات انتظامی به جامعه و...
در مورد تغییرات سازمانی نیز وقتی این تغییرات با موقعیت همراه است که مراحل مختلف این فرایند را طی کرده باشد؛از جمله اینکه اولا نیاز به تغییرات،بررسی و مسجل شده باشد؛ثانیا انطباق و نهادینه کردن صورت گیرد،ثالثا با توجه به شرایط موجود،نسبت به تثبیت وضعیت جدید اقدام گردد."