ملخص الجهاز:
در فصل مجموعههای مخصوص،به ارائه روشهایی جهت طبقهبندی این مجموعه میپردازد: 1-نشریات مسلسل(ادواری) 2-نشریات در حال انتشار 3-کتب نفیس 4-کتب کهن چاپ 5-کتب خطی 6-مخطوطات اشخاص 7-قسمتهای موسیقی 8-کتب ضاله 9-نقشههای جغرافیایی 10-گراورها 11-عکسها 12-فهرستهای کتابخانهها 13-فهرستهای کتابفروشان و سپس با سرفصل«کتابهایی که در اتاق کار(سالن مرجع)باید در دسترس عموم قرار گیرد»به ذکر این گروه از کتابها میپردازد: 1-دایرهء المعارفهای عمومی و خصوصی 2-فرهنگ السنهء[زبانهای]مختلف 3-آلبومهای نقشههای جغرافیایی ساده 4-شرح حال بزرگان 5-کتب کتابشناسی 6-سالنامهها 7-دورههای مفصل علوم و صنایع 8-مجموعههای نویسندگان مشهور کشور و خارجه 9-فهرست ده سالهء مجلات 10-یک دوره از فهرستهای کتابفروشان 11-آخرین شماره و آخرین سال مجلد هر مجله 12-مجموعهای از کتب درسی 13-آخرین کتبی که به کتابخانه وارد شده است.
-حفظ سکوت و آرامش در سالن مرجع -امکان دسترسی داشتن خوانندگان به کتابها -ایجاد تدابیری جهت مراجعه خوانندگان به کتابدار مرجع و فهرست برگه -تشویق مراجعین برای ارائه پیشنهاد خرید کتاب -مورد توجه قرار دادن دانشجویان -به امانت سپردن و کرایه دادن کتابها:نویسنده به جز موارد نادر،امانت دادن کتاب را در کتابخانههای تخصصی نفی میکند و در کتابخانههایی که برای امانتدادن تأسیس گردیده دو روش ارائه میدهد: 1-اگر بوسیله مقامات رسمی مخارج کتابخانه تأمین میگردد، میتوان به اخذ ضمانت اخلاقی از خواننده بسنده کرد.
روابط کتابخانه با خارج:در این فصل نویسنده ضمن اشاره به هیأت بازرسی خرید کتاب در کشور فرانسه که اعضای آن بوسیله وزیر فرهنگ منصوب میشوند،اهمیت این هیئت را برای کتابخانهها مطرح میکند و سپس به نقش شورای کتابخانهها در ایران پرداخته و ضمن اشاره به کتابخانههای ملی،مجلس شورای ملی و وزارت امور خارجه که تحت نظر شورای کتابخانه اداره میگردند،چنین میگوید:کتابدار باید اعضای شورا را به توسعهء کتابخانه علاقمند نماید و به گونهای رفتار کند که افراد جوان وابسته به دانشگاهها از اعضای این شورا باشند.