ملخص الجهاز:
"145 پاوند علیرغم ارجاعهای مکرر در مزامیر داوود به«صلح بیت المقدس»،احتمالا هیچ قطعه زمین همانندی در جهان وجود ندارد که بیش از این شهر دستخوش غارت و چپاول بوده است.
فلسطینیها پاسخ میدهند که بیت المقدس داوود مبنای درست و راست باستانشناختی ندارد، و امپراطوری او-که از مبانی اصلی ادعای یهودیان نسبت به این بخش از خاورمیانه است- بیشتر نوعی فانتزی مذهبی است که تاریخ آن،علاوه بر آنکه حدود 000/1 سال پس از (*) Ottoman Jerusalem:The Living Cizy 1517-1917,S.
علی رغم تلاشهایی که در ده سالهء گذشته برای سازش و آشتی صورت گرفته است،خط مشی رسمی اسرائیل هنوز بر انکار کلی دوران اسلامی بیت المقدس پایه دارد،و یهودیان مدعیاند که آن دوران چیزی بجز هجوم صحرانشینان،قتل عام ساکنان بومی،و برجا گذاشتن صحرایی سوخته بیش نبوده است،و فقط از زمان تولد نهضت صهیونیسم در قرن نوزدهم است که میتوان از تجدید حیات شهر سخن گفت.
باید سپاسگزار بود که اکنون کتابی منتشر شده است که نزدیکترین و کاملترین تاریخی را که قبة الصخره،یادگار زیبای فتح بیت المقدس به دست اعراب میتوانیم از این منطقه داشته باشیم در اختیار ما قرار میدهد.
بیت المقدس عثمانی،که از سوی پروفسور رابرت هیلنبراند و سیلویا اولد تدوین شده است،محصول یک طرح مطالعاتی بین المللی گسترده است و حاصل پژوهشهای 33 محقق برجسته را منعکس میکند.
آن مجموعه به این موضوع اختصاص داشت: شکاف بین آنهایی که از آنچه جهانی شدن خوانده میشود استقبال میکنند و از آن سود میبرند با آنهایی که چنین وضعی ندارند چگونه است؟به عقیدهء فرانک،اندیشهء حقوق بشر جهانی بر اثر گسترش«آموزش عمومی،صنعتی شدن،شهرنشینی،برآمدن طبقهء متوسط،پیشرفت حمل و نقل و ارتباطات»شکل گرفته و عمومیت یافته است."