ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) توجیه و مبنای تضامن غاصبان(ترتیب ایادی)در فقه دکتر ناصر کاتوزیان (به تصویر صفحه مراجعه شود)دربارۀ تضامن غاصبان در برابر مالک،بحثهای گوناگونی در قفهامامیه مطرح شده است که بیشتر آنها پیرامون این پرسش دور میزندکه چگونه میتوان برای یک دین چند ذمه را مشغول کرد؟آیاهمانگونه که محال است یک موجود خارجی دو محل را اشغالکند،قرار گرفتن یک دین بر دو ذمه محال نیست؟ پاسخ دادن به این سؤالها تنها جنبۀ نظری و علمی ندارد و آثارعملی نیز بر آن بار است؛برای مثال اگر ضامن قرار گرفتن چندغاصب،برای دادن بدل مال مغصوب به معنی امکان اشتغالذمههای متعدد برای دین واحد باشد،از این قاعده برای درستیضمان عقدی که مفید ضم ذمه به ذمه باشد نیز میشود استفاده کرد؛درحالیکه هرگاه گفته شود که در این فرض به جای یک دین چند دینبرعهده چند شخص است یا ذمهها در عوض یکدیگر قرار نگرفتهاندیا دین و مدیون یکی است،اشکال به جای خود باقی میماند ونمیتوان آن را به عنوان قاعده درسایر مباحث نیر به کار برد.
تکیه بر وحدت موضوع یا هدف در ضمان غاصبان،درنوشتههای فقهای دیگر نیز کلید حل معما شناخته شده است تا ازوجود متعدد دین در ذمههای غاصبان پرهیز شود؛چنانکه درنهج الفقاهه میخوانیم4،آنچه مانع پذیرفتن ضمانهای متعددمیشود،این است که«لازم میآید یک چیز دو بدل داشته باشد واین محال است؛زیرا بدل تکثر و تکرار نمیپذیرد؛ولی این مانع درصورتی لازم میآید که بدل هر ذمه،غیر از بخشی باشد که بر ذمۀدیگری تعلق گرفته است؛لیکن هرگاه بدل یگانه چنان بر ذمههاقرار گیرد(همانند عین مغصوب در دو ذمه)که آنچه بر ذمۀ یکی ازضامنان است عین ذمۀ دیگر باشد،آن محذور لازم نمیآید،چونبدل یگانه است که در محلهای متعدد قرار میگیرد..."