ملخص الجهاز:
"اهمیت فصوص الحکم تا آنجا است که در گذشته هرگاه صحبت از عرفان در ایران شده است نخستین کسی که مطرح میشد ابن عربی بوده است و به همین جهت کمتر به تصوف قبل از ابن عربی و حتی متصوفان بعد از او که تحت تاثیر او نبودند،توجه میشود.
نفس ترجمه این کتاب باعث شده تا هاله راز آلود دور این کتاب شکسته شود،زیرا اساسا یکی از عمدهترین دلایل شرح این کتاب، نگاشته شدن آن به زبان عربی بوده است و اصولا کتابی که به زبان فارسی نوشته شود کمتر نیاز به شرح دارد مگر اینکه دارای متن پیچیده و مشکلی باشد.
انسان میتواند حال او را در نوشتههایش درک کند،اما از طرف دیگر باید از خود بپرسیم که آیا هرآنچه او گفته وحی منزل است؟آیا برای درک عرفان باید ابن عربی بخوانیم؟آیا تصوف همین است که ابن عربی گفته؟مثلا ابن عربی در بعضی قسمتهای کتاب اصطلاحات عارفانه را طوری تفسیر میکند که اساسا در جاهای دیگر با این تعبیر به کار نرفته است.
در موارد زیادی ابن عربی اصطلاحات را از روی آثار دیگران یادداشت کرده و حتی برخی اشتباهات را عینا به متن خود منتقل کرده است و در ادامه به توجیه همین اشتباهات میپردازد!بسیاری از این اصطلاحات آنقدرها هم متعلق به صوفیه نیست،بلکه اینها عبارات رایج در علوم مختلف بودهاند که توسط عرفا هم به کار رفتهاند و ابن عربی از آنها به عنوان اصطلاحات صوفیه تعبیر کرده است."