ملخص الجهاز:
"دکتر غلامرضا اعوائی،چهره نام آشنای فلسفه در ایران،نیز استقلال علم از دین که برای نخستین بار در تاریخ مغرب زمین روی داد را معلول دو امر توصیف کرد:"یکی ریاضی شدن علم جدید و ارائه طرح جدیدی از علم برمبنای یک مدل ریاضی غیر ارسطویی و تفسیر مکانیستی از این طرح ریاضی و دوم،پیوستگی علم جدید با حوزههای فلسفی جدید از دکارت گرفته تا فلسفههای تحلیلی معاصرکه هیچ یک برمبنای حکمت الهی استوار نیست و مبادی فلسفی آنها با علم الهی که اساس و جوهر معرفت دینی است،تعارض دارد".
اکرمی که طی چند سال اخیر به بحث فلسفه علم بسیار پرداخته و به تازگی کتاب کانت و ما بعد الطبیعه"را نیز منتشر کرده گفت:"برهان تنظیم ظریف با این ادعا آغاز میکند که ثابتهای فیزیکی،قوانین طبیعت و بنابراین پیوندهای میان اجزای جهان طبیعی با چنان ظرافت یا دقتی تنظیم شدهاند که ما میتوانیم وجود ریز تنظیمگر فوق طبیعی را استنباط کنیم که صفاتش قابل استنباط از طریق بعضی از استنباطهای ممکن دیگر میتوانند به ما اجازه دهند او خدا بنامیم".
دیگر نشست نخستین روز همایش به بحث"علم و دین:ریاضی"،اختصاص داشت و دکتر جان بایل،عضو هیئت علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه ترینیتی وسترن،نیز درباره "ماده،ریاضیات و خدا"صحبت کرد.
به ویژه فلسفه یونانی در سنن سهگانه توحیدی چه بوده که نهایتا به بروز علم منجر شده است؟عوامل سیاسی،فرهنگی و فکری چه نقشی داشتهاند؟و چه مشکلاتی را هریک از اشکال مجزای ادیان توحیدی برای این ادعا که ادیان توحیدی نقش مهمی را در پیدایش علوم طبیعی داشتهاند ایجاد میکند؟"دکتر ورثینگ بر این موضوع تأکید داشت که چه چیز در ادیان توحیدی در اشکال مختلفش فراهم آورنده فضای هدایتکننده برای جستجوی یک فهم طبیعی از جهان فیزیکی است و در عین حال فراهم آورنده پایهای مفهومی برای اندراج چنین معرفتی در مجموعه فهم نظری انسان است."