خلاصة:
نتایج تحقیقات گوناگون نشاندهنده آن است که تنیدگی یا استرس تأثیر زیانباری بر سلامت
جسمانی، روانی و اجتماعی افراد میگذارد. این امر متخصصان را بر آن داشته است که بهدنبال
راهبردهای مقابلهای مناسب برای سازش فرد با محیط باشند. صاحبنظران بر این عقیدهاند که
بافت فرهنگی و مذهبی جوامع بر شیوههای مقابله افراد آن جامعه اثر میگذارد. نظر به تفاوت قابل
ملاحظهی فرهنگی و مذهبی بین جامعهی اسلامی ایران و جوامع اروپایی و آمریکایی، پژوهش
حاضر به دنبال تهیه و توسعهی مقدماتی مقیاس سنجش راهبردهای مقابله در جامعهی ایران است.
نتایج تحلیل مقیاس ترکیبی ساخته شده توسط مؤلفین، که در یک نمونهی 365 نفری از
دانشجویان اجرا شده است، نشاندهندهی وجود چهار عامل اساسی (مقابلهی مذهبی، مقابلهی
فعال، مقابلهی اجتنابی، جستوجوی حمایت و راهنمایی) در مفهوم مقابلهی دانشجویان ایرانی
است. علاوه بر این، با وجود این که بعضی از جنبههای مقیاس استاندارد خارجی پاسخهای مقابله
(CRI) در این پژوهش تأیید شده، مفهوم مقابله در جامعهی دانشجویان ایرانی دارای ابعادی است
که در مقیاس CRI و دیگر مقیاسهای استاندارد خارجی وجود ندارد. در نهایت، بر اساس یافتههای
این پژوهش، اهمیت نقش مقابلهی مذهبی در رفتار مقابلهی دانشجویان ایرانی آشکار میگردد.
ملخص الجهاز:
"ضمن این که دین به عنوان بخشی از فرآیند تعاملی مقابله، نقشی دو سویه دارد؛ از یک سو دین میتواند به فرآیند مقابله کمک کند و ویژگیهای وقایع زندگی، فعالیتهای مقابله و پیامدهای وقایع را شکل دهد؛ به طور مثال، چندین مطالعه، کمکهای منحصر به فرد و مهم تعهدات مذهبی و حمایت معنوی را در سازگاری افراد با موارد تنیدگیزای زندگی آشکار کردهاند (کراوز و ونترن 1989، پارگامنت و دیگران، 1990 هر دو به نقل از پارگامنت و دیگران، 1992) و از سوی دیگر، دین میتواند محصول مقابله باشد که به وسیلهی عناصر دیگر فرآیند شکل داده شده است؛ مثلا نتایج یک تحقیق میدانی نشان داد که افراد بعد از وقایعی چون تولد کودک، دورههای تنهایی، ترقی در کار و مشکلات هیجانی، افزایش ایمان و عقیده را گزارش کردهاند (مرکز مطالعات دینی پرینستون، 1987، به نقل از پارگامنت و دیگران، 1992).
P. Zalaquett, & R, J, Wood, (Eds) Evaluating Strees: A book of resourcers."