ملخص الجهاز:
"غالبا مشاهده میشود،گروهها و نهضتهائیکه«خود را بعنوان طرفداران پرورش و تربیت»معرفی میکنند،وقتیکه از مدارس خود خارج میشوند تا«ادعا نامه عمومی و دستهجمعی»خود را بگوشها برسانند،در حد بسیار زیادی صدایشان با صدای«انجمن طرفداران از حمایت جوانان مدرسهرو»که با قدرت فزایندهای چه در بولتنها و چه در کتابشان به«دوبارهسازی مدرسه» Rebatir I''ecole اثریکه بوسیله مارسل باتاین ẓMarcel BataillonẒ و فرانسوا والتر ẓFrancois WalterẒ و خود من که افتخار دارم نفر سوم باشم دکتر آندره برژ Dr Anbre BergẒ ؟؟؟گردید،مخلوط میشود از لحظهایکه«حمایت از جوانان» بعنوان هدف توجیه میگردد،نوعی منطق و تفکر حکمفرما میشود،که بدون شک ممکن نیست بتوان در کارها بسرعت از سر آن گذشت،و باید امیدوار بود،که این طرز تفکر و روش منطقی بتواند الهامبخش تحولاتی باشد که آموزش و پرورش در آینده از آن برخوردار شود.
ولی آیا اگر امتحانات بخودی خود و با روش زندگی تطبیق داده شوند،باز هم این انحصارها و امتیازها ضروری و لازماند؟در هر حال و هر صورت مگر این زندگی نیست که باید مقدم بر همه چیز یعنی(امتحانات)باشد؟ در جریان مذاکرات درباره«دوباره سازی مدرسه» Robatir I''ecole که در مجلس ملی جریان داشت،یکی از وکلا میخواست از چیزهائیکه بر علیه اصول و ارجحیت تشکیل یافتن ẓFormationẒ که بعنوان پایه و اساس پرورش،بوسیله «جمعیت حمایت از جوانان و مدرسهرو»و گروها و نهضتهائیکه خود را بعنوان «طرفداران پرورش و تربیت جدید»معرفی میگردد دفاع نماید،بحث و مشاجرهای به این شکل بوجود آورد«آرزو میکردم اگر بیمار بودم پزشک معالج من شناسائیهای زیادی درباره بیماریها میداشت»در حالیکه مشاهده میشود،گوینده هرگز به نکات اصلی که عبارت است از«پزشک بایستی خوب قضاوت کند،شم مشاهده و تشخیص و مراقبتی هرچه دقیقتر داشته باشد»توجه نداشته و در این موارد کاملا بیتفاوت مانده بود."