ملخص الجهاز:
"و همان طور که میدانید چون دادگاهها زیرمجموعهی قوهی قضاییه میباشند این نتیجه حاصل میگردد که بحث اجرای مجازات حبس که محل اجرای آن زندان است نیز تبعا بایستی زیر نظر قوهی قضاییه باشد و این امکان که به قوهی مجریه سپرده شود ظاهرا مخالف قانون اساسی تلقی میشود و استدلال و دلیل محکمتر و قانعکنندهتر دیگر در این زمینه قسمت اخیر بند 4 اصل 156 میباشد که صراحتا اشاره دارد؛(...
نگارنده بدون آنکه در جریان جزئیات طرح تشکیل اجرای احکام کیفری قرار داشته باشد با توجه به اهمیت موضوع صرفا و به اختصار و فهرستوار به بیان مسایل و نکاتی مهمی که بعضا به صورت طرح مساله یا پرسش نیز میباشد اشاره داشته تا در صورت ضرورت و صلاحدید مورد استفاده و بهرهبرداری مسئولان ذیصلاح اعم از مدیران سازمان زندانها،قوهی قضاییه و مجلس محترم شورای اسلامی و همچنین وزارت دادگستری قرار گیرد؛ 1-با توجه به تاسیس اقدامات تامینی و تربیتی و وجود چنین مرکزی از جمله؛کانون اصلاح و تربیت و موسسات صنعتی،کشاورزی و خدماتی و همچنین قانون اقدامات تامینی مصوب اردیبهشت 1339 و آیندهنگری در مفاد مواد میباشد به و طور صریح و روشن و دقیق اشاره گردد تا سازمان اجرای احکام کیفری از نظر علمی سازمان اجرای انواع واکنشهای اجتماعی علیه بزهکاران تلقی شود.
6-نکتهی بسیار مهمی که لازم است حتما مورد توجه و دقت مضاعفی قرار گیرد بحث مقامات قضایی سازمانهای اجرای احکام کیفری است آیا قضات اجرای مجازات صلاحیت صدور حکم را نیز دارند و یا به مثابه دادیارانی صرفا مسئول اجرای مجازاتها میباشند که حل آن به نحوی که ترکیبی از هر دو مقام قضایی میتواند برای تاسیسهای(آزاد مشروط زندانیان)، (تعلیق اجرای مجازات)،(تجدیدنظر مستمر در اقدامات تامینی و تربیتی)، و برخی مسایل دیگر راهگشا باشد و این تکلیف را از دوش قضات محاکم بردارد."