ملخص الجهاز:
برای تفصیل احوال رشید الدّین فضل اللّه رجوع شود به تاریخ وصاف چاپ بمبی ص 346 و بعد؛سمط العلی چاپ طهران ص 84 و 85؛نسایم الاسحار نسخهء عکسی کتابخانهء ملّی که اینجانب تهیّه کرده است ورق 107 پشت تا 109 رو(تألیف کتاب در عهد ابو سعید بهادرخان بوده و نسخهء اصل که عکس از ان گرفته شده است مورّخ 725 است)؛سفرنامهء ابن بطّوطه چاپ پاریس ج 2 ص 116؛الدّرر الکامنة ج 3 ص 232 و 233؛تاریخ ابن کثیر ج 14 ص 87؛السّلوک مقریزی ج 2 ص 162؛ نهایة الارب نویری در حوادث سنهء 717(که هنوز منتشر نشده است)؛المنهل الصافی ج 2 ص 520؛نزهة العیون ص 205؛نثر الجمان فیّوضی سنهء 718؛شذرات الذّهب ج 6 ص 44؛معجم الاطبّا ص 340؛تاریخ مفصّل ایران آقای عبّاس اقبال ص 265 و بعد؛تذکرهء دولتشاه ص 330؛تاریخ عراق عزّاوی قسمت تاریخ مغول ص 455؛ و در کتابهای اروپائیان به تاریخ مغول هوارث ج 3 ص 589 و مقدّمهء تاریخ مغول چاپ کاترمر و مقدّمهء بلوشه بر تاریخ مغول چاپ خودش؛و تارخ ادبیّات ایران تألیف براون و ترجمهء فارسی آن بعنوان از سعدی تا جامی؛تاریخ ادبیّات عرب تألیف بروکلمن چاپ قدیم ج 2 ص 108 و ص 200،و چاپ جدید ج 2 ص 256،و ذیل جلد دوم ص 273؛و مقالهای خاصّ در باب یهودی الاصل بودن رشید الدّین بقلم Water Fischel در مجلّهء آلمانی Monatsschrift fu?r Geschichte und Wissen.
و اما در باب تاریخ چین از قراری که داود بناکتی از معاصرین رشید الدین در تاریخ خود میگوید«خواجه رشید الدین وزیر از حکمای خطای لیتاچی ویکسون نام را که ایشان هر دو بر علم طب و نجوم و تواریخ واقف بودند و بعضی از آن کتب از خطای با خود آورده احضار فرمود،و ایشان تقریر کردند که هرچند تاریخ اهل خطای و عدد سالها و ادوار ایشان نامتناهی است لیکن تاریخی که اسامی پادشاهان آنجا در ان مشروح و مفصل است و بنیاد حکایات بر ان نهاده و در این وقت (بقیهء حاشیه در صفحهء بعد) امور علمی و طبّی نیز بقدر وسع و طاقت کوشید که پای معلومات متعلّق باقوام دیگری غیر از روم و یونان و هند را که ما تا آن زمان بآنها آشنا بودیم در ایران باز کند.