ملخص الجهاز:
"»01 همو در جای دیگری بر عامل فشار نظامی تاکید ورزیده،به کنایه میگوید:«بهترین مفسر تورات،ارتش اسراییل است و اوست که میگوید محدوده اراضی حکومت یهودیان تا به کجاست!»11بیاناتی از این قبیل،به خوبی از کنار زدن دین و مبانی اصولی یهودیت از عرصه معادلات سیاسی،حکایت میکند و اینکه یهودیت با از دست دادن شأن ابزاری خود، علی القاعده ارزش سیاسیاش را نیز از کف داده و مشمول حکم بن گورین میگردد،آنجا که میگوید: «دین،ابزاری برای نیل به هدف است،پس باید تا آن زمان که این هدف را تامین مینماید،حفظش نمود و نه همیشه!»21 چهارم،با توجه به مبانی و هویت دینی جامعه،البته صهیونیستها قادر به حذف کلیت یهودیت از جامعه نمیشوند؛بنابراین،در آخرین تلاش خود سعی در بازسازی دین در جامعهای نوین مینمایند.
الف:گروههای دینی با تشکل حزبی در عرصه سیاست احزاب و تشکلات دینی در اسراییل بهطور کلی دارای دو گرایش متفاوت نسبت به رژیم صهیونیستی هستندبه گونهای میتوان آنها را از این حیث کاملا از یکدیگر تفکیک نمود: اول:احزاب دینی ضد صهیونیسم(یهود ارتدکس) پیامد ادعای احزاب مندرج در ذیل این عنوان،آن است که تاسیس دولت اسراییل، بهترین راه حل برای مشکل یهودیان نبوده و قوم یهود،مطابق آموزهها و باورهای دینیاش، منجیای دارد که همان حضرت مسیح(ع)است.
جهت درک ماهیت پدیده فوق الذکر،لازم است به روش اعمال نظر دولت بر فعالیتهای سیاسی احزاب و گروههای دینی فعال در اینجامعه،نگاهی بیندازیم: 1:نظارت نهادی این نظارت در قالب تاسیس نهادهای رسمی که متولی اداره امور دینی جامعه اسراییل هستند،نمود پیدا میکند که از آن جمله میتوان به واگذاری امر تصمیمگیری در پارهای از امور مهم دینی-همچون آموزش،تنظیم روابط داخلی،جذب نیرو،فعالیتهای محدود حزبی و..."