ملخص الجهاز:
"به دیگر سخن،یک دانشجو از دوره کارشناسی تا دکتری از نظر علمی با چه اطلاعاتی از این رشته آشنا میشود؟چه مقدار از آنها با این فرصت مقدور است و کدام بخش آن شایسته توجه بیشتر یا شایسته تجدیدنظر و تغییر است؟ درباره اینکه رشته علوم قرآن و حدیث چگونه و از کجا شکل گرفته،باید عرض کنم که شاید از افتخارات من باشد که همزمان با تحصیلات من، رشته علوم قرآن و حدیث تاسیس شد.
سؤالم این است که رویکرد دانشجویانی که به این رشته میآیند،در 3 مقطع کارشناسی، فوق لیسانس و دکتری چگونه است؛یعنی دانشجویان چرا این رشته را انتخاب میکنند،نه رشتههای دیگر علوم انسانی یا دیگر رشتههای گرایش الهیات را؟آیا خود قرآن،نقش خاصی دارد یا سیستم ترویج قرآن و آموزش در ممکلت ما این ویژگی را دارد؟فکر میکنید اینها- به خصوص در مقطع کارشناسی-بیشتر در صدد نوعی اقناع انگیزههای مذهبی خودشان هستند؛یعنی فکر میکنند در این رشته،مذهبیتر بار میآیند یا نه؟باید بگوییم دانشجویان انگیزههای علمجویانه بیشتری دارند؛یعنی در صدد کسب اطلاعات علمی مفیدتری هستند که در درجه بعد به غنای مذهبی آنها کمک میکند؟میخواهیم درباره این موضوع که شما با دانشجویان ارتباط بیشتری دارید بپرسیم و نیز اینکه از چشم آنها به نقایص و اشکالاتی برای این سیستم میشناسید؟ یعنی جمعبندی دیدگاههای آنها را راجع به نقایص این سیستم در برآوردهکردن منظور دانشجویان چه میدانید؟ قبل از ورود به بحث،موضوع انگیزه علمی را مطرح بکنیم که به هیچوجه وجود ندارد؛دلیلش هم این است که تاکنون فضایی را بهوجود نیاوردهایم..."