خلاصة:
ارتباط دو ملت ایران و هند به زمانهای دور میرسد،زیرا اسناد و مدارک معتبر نشان میدهد که ایرانیان و هندیان در سرآغاز تکوین عصر آریایی،باهم زندگی میکردند و از یک اصل و نژاد بودند.همچنین،هر دو ملت در طول تاریخ ممتد و درخشان خود،اثرات مهمی برهم گذاشتهاند.از جمله معماری و هنر موریایی که تقلیدی از معماری و هنر عهد هخامنشی است. قدیمترین آثار تمدن کشف شده در شبه قاره،متعلق به سه هزارهی سوم پیش از میلاد است که نمایندهی فرهنگی ساکنین آن سرزمین به همراه فرهنگ ساکنان فلات ایران میباشد. قدیمترین اثر نقاشی که از ارمنهی باستانی آن کشور به عصر ما رسیده،همانا نقوش دیواری است که در غارهای موسوم به اجانتا (Ajanta) کشف شده است.این غارها در شصت میلی شهر اورنگ آباد دکن واقع شدهاند. در غار شمارهی یک اجانتا دو مجلس نقاشی وجود دارد.در مجلس اول صورت پولاکسین دوم،پادشاه دکن که سفرای ایران را میپذیرد.این سفرا از طرف خسرو پرویز پادشاه ساسانی به دربار او آمدهاند(826 م)و در مجلس دوم،همان جماعت فرستادگان ایران دیده میشوند که در مجلس میگساری نشستهاند.لباس و اسلحه و ظروف آنها همه به کلی ایرانی است.مقالهی حاضر اختصاص به بررسی غارهای اجانتا دارد.
ملخص الجهاز:
"موسوم به اجانتا (Ajanta) کشف شده است.
در غار شمارهی یک اجانتا دو مجلس نقاشی وجود دارد.
ارتباط دو ملت ایران و هند به زمانهای بسیار دور میرسد،زیرا اسناد و
کشف هند هم ناظر بر ارتباط نزدیک و قدیمی این دو کشور است.
فراوان داشت،به طوری که این اثرات را در مظاهر گوناگون تمدن هند موریایی
و هنر ایران در هند یادآور میشود که معماری و هنر موریایی نیز تقلیدی بود از
بزرگ هند بر روی ستونها و صخرهها،همه جا رسم کتیبه نگاری عصر هخامنشی را به خاطر میآورد و نشان میدهد که آن پادشاه بزرگ،این عمل
عصر ساسانی که مملکت ایران هم مرز هندوستان بوده است،آثار این ارتباط
«همانطور که اشاره شد،نقاشیهای غار اجانتا تنها چیزی است که از هنر
این آثار در شش قرن اول مسیحیت به وجود آمده است.
یکی از آن جمله با تاریخ ایران رابطه دارد و آنچنان است که در غار شمارهی یک،دو مجلس نقاشی نمایندهی مردم ایران در اوایل قرن هفتم میباشد:در
با اینکه در طول هزار سالی که این غارها ساخته شده و هنرمندان بسیاری
اگر چنین بوده باشد،آنان با سایر همنوعان خود که پس از آن تاریخ در هند به
است که تزیین کاری درون غارها آغاز شده و در سدهی پنجم و ششم به درجهی
در این باره پروفسور نذیر احمد مینویسد:«در نقاشیهای غار اجانتا نیز
پرشکوه بودایی اجانتا مسدود گردید و تا سدهی نوزدهم در تاریخ هند هیچ
بنجامین آرنولد در کتاب غارهای اجانتا مینویسد:«نقشهای این غارها به
7331 ش،ص 8 و نیز رک:مجید یکتایی،نفوذ فرهنگ و تمدن ایران و هند در"