ملخص الجهاز:
"الگوبرداری از سیستمهای نظامی،اداری،دریانوردی،وموسسات شهری بسیار سریعتر و جلوهدارتر بود با فتح استانبول در سال 1453 م857/ ه،دولت عثمانیعملا وارث دولت یونانی بیزانس گردید و نهادهای تمدنی یونانیبا تغییر شکل اما با حفظ سازمان،به نهادی اسلامی بدل شد دربارۀ مداس دورۀ عثمانی،پیش از آنآثاری چند منتشر شده بود از جمله: مدارس کودکان در استانبول عصرعثمانی،نوشته اوزگونول آقسوی مدارس ازمیر در عصر عثمانی؛نوشتۀ منیرآقتپه تاریخ مکتب اندرون؛نوشتۀ اسماعیلبایکال مدارس عصر عثمانی؛نوشتۀ جاویدبایسون مدرسه سلیمانیه؛نوشتۀ رمزیه بکساچ مدرسه ایاصوفیه؛نوشتۀ سامی بویار حرکتهای علمی در عصر سلجوقیان؛نوشتۀ عبد القادر چای مدرسه النظامیه؛نوشتۀ امین حسین مدارس آناتولی؛نوشتۀ عبد الله کوران مکتب اندرون؛نوشتۀ محمد رفیق مدارس ادرنه؛نوشتۀ ارال انور مکتب اندرون؛نوشتۀ عصمت پارماقسیزاوغلو مدرسه واجدیه؛نوشتۀ آیدین صائیلی مدارس آناتولی؛نوشتۀ متین سوزن و اینک مدارس عثمانی در سدههای 15 و16 میلادی/نهم و دهم هجری،مورد بررسیدکتر جاهد بالتاجی قرار گرفته است."