خلاصة:
نیز نشان داد که بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در مدارس هوشمند و مدارس عادی تفاوت وجود دارد و میانگین نمرات مدیران و معلمان مدارس هوشمند از مدارس عادی بالاتر است. امروزه مهمترین سرمایههای یک سازمان،کارکنان هوشمند و با دانش آن هستند که با خلق فرآیندهای سازمانی نوین،فنآوریهای جدید و توسعه خدمات جدید،سازمان را به مزیت رقابتی پایدار رهنمون مینمایند.تلاش نوآورانه در سازمان نتیجه سرمایهگذاری در فرآیند یادگیری و ارتقاء مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش است. سازمان میتواند با مدیریت خلاقانه دانش و به کارگیری نوآورانه فنآوری اطلاعات،این امکان را برای کارکنان به وجود آورد تا در مسائل سازمانی که نیاز به راه حل جدید دارند به تجربیات خود تکیه کنند و با رشد در مسیر یادگیری،سازمان را یاری رسانند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و عادی انجام شد.جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و معلمان مدارس هوشمند و مدارس عادی دخترانه و پسرانه شهر تهران تشکیل میدهند و نمونه آماری از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد،که حجم نمونه باتوجه به جدول مورگان 127 مدیر و معلم از مدارس هوشمند و 221 مدیر و معلم از مدارس عادی انتخاب شدند.پس از اینکه روایی هردو پرسشنامه توسط اساتید مجرب تأیید شد بین گروهی شامل 35 نفر از مدیران و معلمان توزیع شد و پایایی آنها از طریق فرمول آلفای
ملخص الجهاز:
"به نظر میرسد باتوجه به اینکه مدارس هوشمند از یکسری قابلیتهای آموزشی از جمله فنآوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار هستند،از نظر مدیریت دانش و یادگیری سازمانی و واجرا ملزومات آنها نیز نسبت به مدارس عادی در وضعیت مناسبتری قرار داشته باشند،هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی است و آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد پاسخ به این سؤال اساسی است که آیا بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی در شهر تهران تفاوت وجود دارد؟ در این زمینه پژوهشهایی در داخل و خارج از کشور انجام شده که از میان پژوهشهای داخلی میتوان از پژوهشهای معینی(2831)،تحت عنوان«بررسی و مقایسهی میزان یادگیری سازمانی مدارس متوسطه دولتی و غیرانتفاعی شهر قم»انجام داده است نام برد،این پژوهش نشان داد که بین مدارس غیر انتفاعی و مدارس دولتی در زمینه یادگیری سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین محقق نتیجه میگیرد که میزان یادگیری سازمانی مدارس غیر انتفاعی بیشتر از یادگیری سازمانی در مدارس دولتی میباشد.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش به بررسی و مقایسه یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در مدارس هوشمند و مدارس عادی در شهر تهران پرداخت و باتوجه به آزمون t تک گروه مشخص شد که بهطور معناداری بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در مدارس هوشمند و مدارس عادی تفاوت وجود دارد و نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در مدارس هوشمند بالای میانگین و در مدارس عادی پایین میانگین قرار داشتند و این موضوع را میتوان با پژوهش رشمه(5831)و شفاعی(0831)منطبق ساخت که در این پژوهشها به این نتیجه دست یافته بودند که یادگیری سازمانی در سازمانهای مورد پژوهش در سطح پایینی قرار دارد."