خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه عزت نفس مدیران زن و اثربخشی آنان در مدارس منطقه چناران در سال تحصیلی 86-85 انجام گرفت. فرضیه اصلی در این پژوهش آن است که: بین عزت نفس مدیران زن و اثربخشی آنان در مدارس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.جامعه آماری در این تحقیق کلیه مدیران زن مدارس (مدیر مستقل) در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و متوسطه اداره آموزش و پرورش چناران در سال تحصیلی 86 – 85 است، که طبق آمار اخذ شده از آن اداره تعداد آنها 70 نفر میباشد و کلیه معلمان شاغل در آموزشگاههای مذکور که طبق آمار اخذ شده تعداد آنها 830 نفر میباشد. گروه مورد بررسی برای مدیران 42 نفر به صورت تصادفی و برای معلمان از هر مدرسهای که مدیر آن به عنوان نمونه انتخاب شده است، تعداد 5 نفر از معلمینی که بیشترین ساعت تدریس را در آن مدرسه داشتند جهت پاسخگویی به پرسشنامه اثربخشی انتخاب شدند (جمعا 210 نفر از معلمین) به نحوی که از هر کدام از مدارسی که مدیر زن داشتند درصد مساوی در نمونه انتخاب شد. یکی از ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه اثربخشی پارسونز است، که این پرسشنامه توسط معلمان شاغل در مدارسی که مدیر زن دارند تکمیل گردید و اثربخشی مدیران را از دیدگاه معلمان مورد سنجش قرار داد و همچنین پرسشنامه دیگر، پرسشنامه عزت نفس آیزنگ بود که توسط مدیران زن تکمیل گردید، و نیز پرسشنامه مشخصات فردی مدیران که ضمیمه پرسشنامه عزت نفس است و اطلاعاتی نظیر سن، رشته و مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و مدیریت و وضعیت تأهل از آن استخراج میشود. روش تحقیق روش توصیفی پیمایشی است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولوموگروف اسمیرنف، t استودنت، آزمون ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، ضریب همخوانی، ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای و همچنین آنالیز تحلیل واریانس یک عاملی (one-way) استفاده شده است. نتایج بدست آمده عبارتند از:1- بین عزت نفس مدیران زن و اثربخشی آنان در مدارس رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.2- بین نمره اثربخشی مدیران با عزت نفس بالا و پایین تفاوت معنیداری وجود دارد و اثربخشی مدیران با عزت نفس بالا از اثربخشی مدیران با عزت نفس پایین بیشتر است.3- بین ویژگیهای خصیصهای (سن، تأهل، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی) و عزت نفس مدیران رابطه وجود ندارد. 4-بین ویژگیهای خصیصهای (سن، تأهل، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی) و اثربخشی مدیران رابطه وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"بررسی رابطه عزت نفس مدیران زن و اثربخشی آنان در مدارس منطقه چناران در سال تحصیلی 86 – 85 فاطمه ثابت 1 حسینعلی کوهستانی 2 بهروز مهرام 3 چکیده کلید واژهها - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی - دکترای مدیریت رفتاری ـ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد - دکترای سنجش و اندازهگیری - عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مقدمه از بین انواع مدیریت، مدیریت بر سازمانهای آموزشی از اهمیت ویژه برخوردار است زیرا نظام آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی است، به بیان دیگر اگر جامعهای بخواهد که مراحل رشد و ترقی را در تمام جنبهها پشت سر بگذارد باید در پی پرورش و انتخاب مدیران لایق و شایسته و با عزت نفس بالا و اثربخش باشد (اتزیونی، 1964).
سؤال فرعی 2: آیا بین ویژگیهای خصیصهای (سن، تأهل، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی) و عزت نفس مدیران رابطه وجود دارد؟ 1) سن جدول شماره 5: آزمون همبستگی اسپیرمن بین دو متغیر عزت نفس و سن مدیران چون سطح معنیداری آزمون همبستگی اسپیرمن معادل 153/0 است و از عدد 05/0 بالاتر شده است، لذا فرضیه صفر را رد نمیکنیم.
سؤال فرعی 3: آیا بین ویژگیهای خصیصهای (سن، تأهل، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی) و اثربخشی مدیران رابطه وجود دارد؟ 1) سن جدول شماره 11: آزمون همبستگی اسپیرمن بین دو متغیر اثربخشی و سن مدیران چون سطح معنیداری آزمون همبستگی اسپیرمن معادل 417/0 است و از عدد 05/0 بالاتر شده است، لذا مطابق قاعده آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه صفر را رد نمیکنیم."