ملخص الجهاز:
"درک و شناخت فناوریها دارای پتانسیلهایی است که تغییردهنده مسایل اقتصادی جوامع،شهرها و نواحی اطرفشان است و مهمتر اینکه این شناخت به وجود آورنده یک قوه خلاق و رویایی است که تحت فرصتهایی فناوریهای دیگری را برای پیشرفت و توسعه مناطق شهری و ناحیهای به وجود میآورد برنامهریزی شهری و ناحیهای-که به گونهای تا توسعه فضایی،کالبدی مرتبط است- انجام گرفته است،ولی این رویکرد(رهیافت)8 کاملا پذیرفته شده است که مواردی از شیوههای تحقیق پایه مقدماتی و تئوریکی به منظور استفاده در سیاست برنامهریزی توسعه با اشتیاق برنامهریزان به«تجارت الکترونیکی»در محل دفاتر کارشان انجام شده است و شاید این سوال نیز به ذهن برسد که چرا مردم به تمامی مقیاسهای محلی،شهری،ناحیهای علاقه(تمایل) دارند؟ تشخیص داده شده است که در عصر جهانی شدن،استفاده از اینترنت و فناوری پیشرفته و دسترسی به آن افزایش قابل توجهی داشته است و باتوجه به این که«تجارت الکترونیکی»از ویژگیهای جهانی شدن است،در مقیاس محلی نیز کاربردهایی دارد،اگرچه بیشترین عملکرد این سیستم به صورت عمومی و آکادمیک در مقیاسهای ملی و جهانی است.
در یک تجزیه و تحلیل و برآورد مسئله،ابتدا چهار کشور آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی، مالزی،سنگاپور و تایلند انتخاب شدند و تقسیمات بینالمللی کار و فعالیت بین آنها صورت گرفت و نهایتا بعد از عملی شدن این مسئله،شکوفایی و رونق خاصی چه در تجارت و چه در عرصه شهرسازی حاصل شد و علیرغم این مسئله،یک سری تجزیه و تحلیلهای مکمل به دست آمد که عناصر و مشتقات این برنامه ریزی تحت عنوان«تجارت الکترونیکی»به شرح زیر به دست آمد: 1-درک دقیق و رهبری(هدایت) 2-وجود تأسیسات زیربنایی جدید مورد نیاز 3-نظم و مقررات محیطی 4-منابع انسانی و آموزشی 5-پویایی سازمانی 6-فرهنگ و اقتصاد سیاسی 7-زمانبندی و مرحلهبندی پروژهها 8-سازماندهی فضایی 9-تجارت الکترونیک به عنوان مقدمهای برای عرضه منابع الکترونیک باتوجه به موارد فوق،چنین استنباط میشود که عنصر برنامهریزی مشخص شده، سازمان فضایی ویژهای دارد،هرچند که در مواردی ابعاد و سازمان مکانی و فضایی «تجارت الکترونیکی»در فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیرگذاری آن در مذاکرات سیاسی نادیده گرفته شده است."