ملخص الجهاز:
"اثرات تخیل در کارها و بازیها و بهویژه در داستانها،خصوصا داستانهای خیالی کودکان، بهروشنی مشاهده میگردد،در الگویی که به آموزش از طریق قصهگویی میپردازد،سعی بر این است که آموزگاران تشویق شوند تا دروس را در شکل داستان طراحی کنند و از قدرت داستان و تأثیری که بر کودکان دارد،برای معنا بخشیدن به دروس،بهره بگیرند.
از آن جمله است نقل قصههای بدون پایان و تشویق کودکان به تکمیل آنها،نقل قصههای بدون عنوان و تقاضا از کودکان برای انتخاب عنوان،شرکت دادن کودکان در نمایشهای خلاق برای ساختن،داستان،تصویرگری و نقاشی براساس داستان شنوندگان خود،امکان تصویرسازی ذهنی را فراهم میسازد،همچنانکه کودک قصه را میشنود و صحنهها،عمل داستان و شخصیتهای آن را خلق میکند،توانایی تجسم و خیالبافی که مبنای تصور خلاق است،در وجود او شکوفا میشود.
»2 روشهای متعددی برای تشویق کودکان به فعالیت خلاق،از طریق داستان و قصهگویی،وجود دارد.
از آن جمله است نقل قصههای بدون پایان و تشویق کودکان به تکمیل آنها،نقل قصههای بدون عنوان و تقاضا از کودکان برای انتخاب عنوان، شرکت دادن کودکان در نمایشهای خلاق برای ساختن داستان،تصویرگری و نقاشی براساس داستان و...
که پس از این،به تشریح آنها میپردازیم: روشهای پرورش خلاقیت از طریق قصهگویی الکس اسبوران که از صاحبنظران در زمینهء خلاقیت و مؤسس بنیاد آموزش خلاقیت است، میگوید:«برای بهدستآوردن حد اکثر تمرین خلاقیت از داستانهای کوتاه،باید بکوشیم که با خواندن قسمت اول داستان و فکر کردن دربارهء قسمت آخر و نوشتن داستان متفاوت از داستان اصلی،اثری بهتر از آن خلق کنیم.
از دیگر روشهای استفاده از قصهگویی برای رشد خلاقیت کودکان،تشویق آنان به ترسیم و یا نقاشی دربارهء داستان است."