ملخص الجهاز:
"«باور ما این است که برای تدوین دقیقتاریخ اسلام در عصر نبوی،ضمن آنکه باید به وارسیتمام منابع متعدد و پراکنده و در رأس آنها قرآن مجید ونهج البلاغه پرداخت و تاریخ زندگانی پیامبر و حوادثعصر نبوی را از لابهلای تمام آنها استخراج کرد و سپسبه تدوین و تنظیم آنها پرداخت،باید از اتکا بهگزارشهای موجود در سیرهها،خاصه تعصب در باور وتکرار گزارشهای قابل نقادی آنان نیز جدا احترازجست؛چرا که بسیاری از اطلاعات موجود در این منابع،در حالی که گاه ظاهری مطلوب دارند و به قصد و گمانمثبت نیز نوشته شدهاند،ولی در بررسیهای علمیتزلزلپذیر و طبعا به زیان تاریخ اسلام و چهرۀ والایپیامبر اکرمند»(ص 3).
از سوی دیگر مؤلف خود در صفحۀ 82 سطر1 و 2 تصریح کرده است که«بنیاد جامعه و مدنیتمحدود مکه با مهاجرت حضرت ابراهیم به این منطقه و رها کردن اسماعیل و هاجر در آنجا شروع شد».
سپسبر اساس انذار عشیره و حدیث یوم الدار،مؤلف محترم ازسطر 19 به بعد چنین نتیجهگیری کرده است که«محتوای حدیث یوم الدار که گفتیم فریقین آن را نقلکردهاند،گذشته از تثبیت جانشینی و امامت علی(ع)،حاوی این معنی نیز هست که تا آغاز دورۀ دعوت علنیجز علی(ع)،هیچکدام از بنی عبد المطلب،حتی حمزه وابوطالب نیز به حضرت رسول ایمان نیاورده بودند واسلام اینان قطعا بعد از سال سوم بعثت روی داده است».
اگر زمانوقوع غزوۀ بنی المصطلق را حداکثر شعبان سال ششمبدانیم و سفر حدیبیه را ذی قعدۀ همان سال،چگونهمیتوان گفت ولید پس از حدیبیه هنوز بر شرک باقیبوده و برای بازگرداندن خواهرش به مدینه رفتن بودهاست در حالی که پیش از آن مسلمان شده و در مدینهاقامت گزیده و به عنوان مأمور گردآوری زکات نزدبنی المصطلق فرستاده شده بوده است؟ 68-صفحۀ 529 سطر 26:کلدة بن حنبل برادرمادری صفوان بن امیه بود."