ملخص الجهاز:
"از این گذشته،شاگرد بویژه در سالهای پایانی کودکی و دورهء بلوغ و هر روز بیش از پیش با وسایلی سروکار دارد که به آنها وسایل ارتباط جمعی یا رسانههای گروهی گفته میشود،و این وسایل که روز بروز متنوعتر و متعددتر میشوند و بهطور روزافزونی در دسترس قر وسیعی از کودکان،نوجوانان و جوانان قرار میگیرند،در فرایند اجتماعی شدن آنان و آشنا کردن ایشان با فرهنگ خودی و بیگانه نقش مهمی ایفا میکنند.
به عبارت دیگر،مربی باید بداند که هر کودکی که به مدرسه و احیانا کلاس درس او میآید،برحسب این که به کدام خانواده متعلق است و پدر-مادر او دارای چه شغل و متعلق به کدام طبقهء اجتماعی هستند،با خود کوله باری از تجربه میآورد که اطلاعات و عادات و خلق و خوی او را تشکیل میدهد و مربی باید با توجه به این تجارب،کودک را به یادگیری جدید سوق دهد.
»5 اصل ششم؛که رعایت آن در تربیت اجتماعی این دوره ضروری است، پاداش دادن به کارهای مفید اجتماعی است که کودک دبستانی خواه در خانه(به صورت کمک به مادر در نگاهداری برادران یا خواهران کوچکتر یا کارهایی نظیر آن)و خواه در مدرسه(به شکل همکاری در نظافت کلاس یا مرتب کردن کتابخانه کوچک آن و نظایر آن)به دستور مربی انجام میدهد.
اصل دیگری(اصل هفتم)که توجهء به آن،در تربیت اجتماعی این دوره،لازم به نظر میرسد،فراهم کردن زمینههایی است که در آن کودک دبستانی(مخصوصا در شهرهای بزرگ)با طرز کار انواع وسایل ارتباط جمعی(بویژه رادیو و تلویزیون و نظایر آنها)آشنایی عمیق پیدا کنند و چگونگی تهیه و پخش فرآوردههای متنوع این وسایل-و در مورد تلویزیون و ویدئو،چگونگی تهیه و پخش برنامهها و فیلمهای آنها-را بشناسند و به خصوص،در حد امکان،با شیوههای برخورد با آنها و تا حدودی ارزیابی و نقد این آثار،آشنا شوند."