ملخص الجهاز:
"تکالیف آسان برای آنان مبارزهای تلقی نمیشود و رقابت علیه استاندارهایی چنین آسان،ایجاد انگیزه نمیکند،و انجام دادن تکالیف آسان نیز احساس فضیلتی به شخص نمیبخشد،گرچه تکلیف دشوار، چالش فراوان ایجاد میکنند،اما برای افراد دارای نیاز به پیشرفت بالا،انگیزه آفرین نیستند،زیرا موفقیت در آنها بسیار غیر تحمل است.
ارائه مطالب از ساده به مشکل و به صورت متوالی باعث میشود که دانشآموزان ابتدا در یادگیری مطالب ساده به اندازه کافی موفقیت به دست آورند و این توفیق اولیه انگیزه آنها را برای یادگیریهای بیشتر افزایش دهد.
والدین میتوانند به جای خرید اشیای غیر ضروری برای دانشآموزان،کتابهای کمک درسی و وسایل کمک آموزشی تهیه کنند،تااز این طریق هم دانشآموزان اوقات فراغت خود را به خوبی بگذرانند و هم به یادگیری آنها کمک شود.
وظیفه معلم است که با شناحت دانشآموزان و آگاهی از چگونگی کاربرد شیوههای مختلف تدریس روش مناسبی برای تدریس انتخاب کند گاهی علت افت تحصیلی دانشآموز این است که شیوه تدریس معلم مطابق روش یادگیری دانشآموز نیست.
به این صورت که اگر ما دانشآموزی را که نمرات متوسط دارد به یک معلم معرفی کنیم و به او بگوییم تیزهوش است و نمرات درخشانی خواهد آورد،خود این دادن نگرش بر ارتباط معلم با دانشآموز تاثیر خواهد گذاشت و باعث پیشرفت درسی وی خواهد شد.
6-ارزیابیهای نادرست معلمان از عملکرد دانشآموزان،کنترل نامناسب کلاس توسط معلم،فقدان وسایل کمک آموزشی،کمبود کتب درسی،عدم همکاری و ارتباط بین اولیاء و مدرسه،فقدان نظم و انضباط در کلاس و مدرسه،کمبود فضاهای آموزشی از جمله دیگر علل موثر در افت تحصیلی دانشآموزان است از میان عوامل فوق معلم اهمیت بسیاری دارد."