ملخص الجهاز:
"بر این مبنا و اساس ضرورت تحقیقی تحت عنوان«بررسی انتظارات دانشآموزان از مربیان تربیتی» توسط دست اندرکاران امر تربیت کشور احساس شد که در حقیقت با این بررسی به نوعی میتوان به ارزشیابی برنامهها و فعالیتهای تربیتی پرداخت از این جهت که مشخص شود آیا برنامههای جاری مدارس با انتظارات دانشآموزان همخوانی دارد یا خیر؟ امید است این بررسی و مطالعه مقدمهای باشد برای اجرای تحقیقات گستردهتر در خصوص انتظارات مختلفی که عناصر تعلیم و تربیت از یکدیگر دارند.
4-امروزه استفاده از تکنیکهای برنامهریزی در تصمیمات مسئولین آموزشی و تربیتی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد بنابراین باید سعی شود تا ارزشها و الگوهای مختلف برنامهریزی مطالعه و پس از تجزیه و تحلیل آنها بتوان بهترین الگو و روش را در برنامهریزیهای تربیتی مورد استفاده قرار داد و از این پس نظر یک یا چند نفر افراد محدود در دفاتر ستادی و یا ادارات کل و مناطق که اطلاع زیادی در امر برنامهریزی ندارند نباید تنها ملاک تصمیمگیری برنامههای تربیتی باشد لذا در آینده نزدیک میبایست هر برنامهای مبتنی بر یک سنجش نیاز قبلی باشد و وقتی نیازها مشخص شدند اولویتبندی شوند و آنگاه برای رفع نیازها به تدوین اهداف پرداخت و سپس کلیه فعالیتها و امکانات را برای تحقق اهداف بسیج نمود و در نهایت پس از اجرای برنامه به ارزشیابی آنها بپردازیم تا برنامه پس از اصلاحات لازم مجددا اجرا شود و همینطور این روند ادامه پیدا نماید و در همهء مراحل برنامهریزی جو معنوی مکتب حیاتبخش اسلام میبایست مثل یک چتر همه را در برمیگیرد."