خلاصة:
<P>دگی و شغلی با میزان تنیدگی خلبنان نشان داد.</P>
ملخص الجهاز:
"نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک راهه در مورد متغیرهای مرتبط با تنیدگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 4،نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد تأثیر عوامل اقتصادی،اجتماعی، خانوادگی و شغلی بر میزان تنیدگی خلبانان ارائه شده است،که نشان میدهد الف)در عامل اقتصادی،تفاوت میانگینهای سه گروه(افراد دارای وضعیت اقتصادی خوب(1)،متوسط(2)،و ضعیف(3)1)در میزان تنیدگی معنادار میباشد( F 9/34 و P 0/001 )و بررسیهای بیشتر در قالب آزمون تعقیبی شفه(جدول 5)نشان میدهد که تفاوت موجود بین گروهی که از وضعیت اقتصادیشان راضی هستند با دو گروه دیگر(ناراضی و تا حدودی راضی)میباشد.
نتایج آزمون تعقیبی شفه جهت مقایسهء دو به دو گروهها و یافتن منبع تفاوت (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بررسیهای این پژوهش به جزئیات دیگری دست یافتیم که به قرار زیر است: نتایج جدول 6 نشان میدهد که: الف)بین میزان تنیدگی خلبانان و کمک خلبانان تفاوت معناداری وجود دارد( t-6/136 و p 0/0001 )و میزان تنیدگی خلبانان به طور معنیداری کمتر از کمک خلبانان است.
جدول 6:مقایسهء میانگینهای خلبانان و کمک خلبانان در میزان تنیدگی و مولفههای سلامت عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ج)همچنین بین میزان اضطراب و بیخوابی( t-7/386 و p 0/0001 )،نارساکنشوری اجتماعی،( t-7/806 و p 0/0001 )؛افسردگی( t-4/409 و p 0/0001 )؛و نیز بین میزان سلامت عمومی خلبانان و کمک خلبانان تفاوت معنادار وجود دارد( t-7/707 و p 0/0001 )و در تمامی حیطههای ذکر شده،میانگین مربوط به خلبانان کمتر از کمک خلبانها میباشد،به عبارت دیگر،میزان اضطراب و بیخوابی،نارساکنشوری اجتماعی،و افسردگی خلبانان به طور معنیداری کمتر از کمک خلبانان است و این امر نشان دهندهء وجود سلامت عمومی بیشتر در خلبانان نسبت به کمک خلبانها میباشد."