ملخص الجهاز:
زیرا آنچه موجب اختلال در امر تحصیل او میشود تنها کمهوشی یا ب اصطلاح عدم استعداد او نیست، بلکه عوامل دیگری است که در ذیل به ذکر آنها میپردازیم: در مدرسهای که همهء شاگردان را به یک چشم مینگرند،کودکی که استعدادهای استثنایی دارد حوصلهاش سر میرود،زیرا کار مدرسه به نظرش بسیار آسان میاید.
زیاد پیش میآید که بعضی از پدران و مادران علاقهمند باشند فرزندان خود به کارهایی وادارند که در توانایی او نیست، یا آرزوهایی دور و دراز و فراوان دربارهء او داشته باشند که متناسب سن و استعداد او نیست(و این غالبا نتیجهء رقابتها و حسادتهای شدیدی است که خود در دوران کودکی داشتهاند).
بخصوص در طی اولین سالهای مدرسه،کودک از هرچیزی ممکن است واهمه داشته باشد:از سگی که هرروز در راه مدرسه میبیند،از دربان مدرسه،از ظاهر جدی معلم،از اجازه گرفتن برای رفتن به دستشویی،یا از جواب دادن درس در برابر همکلاسان خود.
چگونه کودک را در انجام تکالیف و یادگرفتن درسهایش کمک کنیم؟ بعضی اوقات،معلم مدرسه نظرش این است که کودک در فلان درس باید از کمک ویژهای برخوردار شود،گاهی هم پدر و مادر خودشان این تصمیم را میگیرند.
نمیخواهیم بگوییم که پدر و مادر هرگز نباید فرندانشان را در انجام دادن بعضی از تکالیف مدرسه کمک کند-البته گاهی از اوقات این کار نتیجههای ثمربخشی می- دهد-ولی پیش از شروع این کار بهتر است که با معلم کودک مشورت کنند،از روشهای تدریس امروزی و روشی که معلم در آموختن هر درس به کار میبرد کاملا آگاه باشند،و در صورتی که همکاری ایشان به عدم موفقیت کودک منجر شده است فوری این همکاری را متوقف سازند.