خلاصة:
نتایج پژوهشهای انجام شده مؤید این واقعیت است که ساعات درس تربیت بدنی به تنهایی نمیتواند برای دستیابی به اهداف عالیهء تربیت بدنی و ورزش مدارس مؤثر واقع شود.از این رو مسئولان باید از راهکارهای دیگری برای تحقق این امر استفاده کنند.یکی از این روشها،تقویت و توسعهء کانونهای ورزشی است،از این رو هدف این پژوهش،تبیین جامع وضعیت کانونهای ورزشی دانشآموزی ایران از نظر اهداف،ساختار و فرایند فعالیتها و مقایسهء آن با برخی کشورهای منتخب است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی و زمینهیابی است و به شکل میدانی انجام گرفته و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای محقق ساخته ویژهء مدیران،مربیان و دانشآموزان عضو کانون استفاده شده است.برای توزیع پرسشنامهها به صورت تصادفی خوشهای از کل کشور،9 استان انتخاب شدند.جامعهء آماری پژوهش شامل کلیهء مدیران(2258 نفر)و مربیان(12542 نفر)زن و مرد و دانشآموزان دختر و پسر عضو کانونهای سراسر کشور(411855 نفر) در سال تحصیلی 84-1383 است.نتایج این پژوهش نشان داد،آگاهی مدیران کانونهای ورزشی از دانش عمومی و اصول مدیریت،تناسب حق الزحمهء مربیان کانونها با فعالیتهای آنان،مناسب بودن فضای ورزشی مدارس برای انجام فعالیت کانونهای ورزشی ویژه مدارس در حد متوسط است.بین نظرهای مدیران و مربیان در خصوص وسایل لازم برای آموزش رشتههای ورزشی در کانون،استفادهء مربیان از طرح درس مدون برای آموزش رشتهء ورزشی،نظارت مدیران بر نحوهء فعالیت آموزشی مربیان،همکاری مسئولان تربیت بدنی برای تهیهء وسایل و تجهیزات ورزشی،وجود وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای انجام فعالیت کانونهای ورزشی ویژهء مدارس تفاوت معنیداری وجود دارد(05/0> a ).
ملخص الجهاز:
حرکت-تابستان 1387 شمارهء 36-ص ص:212-193 تاریخ دریافت:20/09/84 تاریخ تصویب:26/12/85 تبیین جامع وضعیت ساختاری و فرایندی کانونهای ورزشی دانشآموزان و مقایسهء آن با برخی کشورهای منتخب سید محمد حسین رضوی-سعید صداقتی1-محسن بلوریان استادیار دانشگاه مازندران-دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی-کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده نتایج پژوهشهای انجام شده مؤید این واقعیت است که ساعات درس تربیت بدنی به تنهایی نمیتواند برای دستیابی به اهداف عالیهء تربیت بدنی و ورزش مدارس مؤثر واقع شود.
بین نظرهای مدیران و مربیان در خصوص وسایل لازم برای آموزش رشتههای ورزشی در کانون،استفادهء مربیان از طرح درس مدون برای آموزش رشتهء ورزشی،نظارت مدیران بر نحوهء فعالیت آموزشی مربیان،همکاری مسئولان تربیت بدنی برای تهیهء وسایل و تجهیزات ورزشی،وجود وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای انجام فعالیت کانونهای ورزشی ویژهء مدارس تفاوت معنیداری وجود دارد(05/0> a ).
دیگر اینکه بررسی شود وضعیت این متغیرها در مقایسه با سایر کشورهای جهان چگونه است؟آیا میتوان از تجارب کشورهای پیشرفته در توسعه و گسترش کانونها در سطح کشور استفاده کرد؟برای پاسخ به پرسشهای اساسی مذکور،پژوهش حاضر تلاش دارد به اهداف زیر دست یابد؟ 1-توصیف وضعیت کانونهای ورزشی از نظر آگاهی مدیران از اصول و مفاهیم مدیریت و استفادهء عملی آنان از این اصول؛ 2-توصیف کانونهای ورزشی از نظر تعداد اماکن و فضاهای ورزشی،نیروی انسانی موجود،نوع و تعداد رشتههای ورزشی و دانشآموزان زیر پوشش؛ 3-توصیف نظرها و دیدگاههای مدیران،مربیان و دانشآموزان عضو کانونها در خصوص اهداف،ساختار سازمانی و فرایند فعالیتهای کانونهای ورزشی؛ 4-توصیف نظرها و دیدگاههای مدیران،مربیان و دانشآموزان عضو کانون در خصوص متغیرهای مؤثر در افزایش بهرهوری کانونهای ورزشی؛ 5-توصیف رضایت و علاقهمندی دانشآموزان از فعالیت در کانونهای ورزشی؛ 6-مقایسهء وضعیت کانونهای ورزشی دانشآموزان ایران با برخی کشورهای منتخب از نظر اهداف،ساختار و فرایند فعالیتها.