ملخص الجهاز:
"اژگان کلیدی {VKکارکرد (Function) ،پویایی (Dynamic) ،ایستا (static) ،فولکور (Folklore) ،انتقال فرهنگی (cultural transmission) ،روانشناسی جمعی (Colection Psychology) ،جامعهپذیری (Socialization) ،توتمپرستی (Totemism) ،تکنگاری (Monography) ،اسطوره (Myth) ،بورژوازی (Bourgeoisie) ،عقلانی شدن (Rationalization) ،جامعهشناسی هنر (Sociology of Art) ،زیباییشناسی (Aesthetics) VK} (*)-عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن مدتهاست دریافتهایم که هنر یک بازی سادۀ شخصی بینتیجه نمیباشد بلکه هنر بر زندگیجمعی انسانها اثر میگذارد تا حدی که میتواند سرنوشت جوامع انسانی را دگرگون سازدامروزه در جامعه میان روشهای علمی تربیتی میتوان به روش هنری اشاره داشت که از دیربازمورد توجه صاحبنظران تربیتی-اجتماعتی قرار گرفته است انجام پژوهشها درخصوصچگونگی تاثیرات هنر،ملل و عوامل آن و نحوه کاربرد و استفاده منظم و سازنده از این شیوه درجامعه میتواند در خدمت فعالیتهایی قرار گیرد که ضمن رفع موانع از مسیر انسانها شرایطدستیابی به اهداف مطلوب را فراهم آورد.
بکشناسی هنر در اجتماع سبک هر هنرمندی مستقیمازاده شخصیت او میباشد و چون شخصیت خودزا و خودپردازنمیباشد سبک هنر را باید در عوامل سازندۀ شخصیت فرد در رابطه با محیط اجتماعی(جامعه)بررسی کرد و مهمترین عنصر آن محیط طبقهای است به بیان دیگر سبکشناسی وابسته بهجامعهشناسی طبقات است و سبکهای دوگانه مورد بحث را که مطابق مختصات دو طبقهاجتماعی متفاوتزاده شدند و در سراسر تاریخ با یکدیگر جریان یافتند،آنها را سبک هنر عوامو سبک هنر خواص میخوانیم به قصد آنکه ماهیت سبک هنری هریک از دو طبقه را بشناسیمدر این خصوص پویایی (Dynamic) جامعه را نادیده میگیریم و از دخل و تصرفهایی که طبقاتاجتماعی در یکدیگر میکنند و نیز از تاثیرهای متقابلی که بین سبکهای رویمیدهد چشممیپوشیم."