ملخص الجهاز:
"3 اکنون این کلمه بخش اصلی پژوهشهای ارتباطی را به خود اختصاص داده است و دستاندرکاران عملی ارتباطات،همدوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) ارتباطات عبارت است از جستجو برای دستیابی به کلیه و سایر امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران.
چه تعاریفی برای مخاطب وجود دارد؟نقش مخاطب در فرایند ارتباطات چیست؟چه روشهایی تحقیقاتی باید برای شناخت آن به کار گرفته شود؟آیا نیازی برای توجه بیشتر جهت مقاله در این مفهوم پایهای اساسی در حوزه ارتباطات نیست؟ مخاطبشناسی از آغاز تا کنون ریشههای توجه و بررسی در حوزه مخاطبان ارتباطات را میتوان در آثار فلاسفه و اندیشمندان عصر باستان جستجو کرد،در تمدنهای کهن عصر،بین النهرین، ایران،هند و چین که دارای جامعهای با ساختار متمرکز،مقتدر،گسترده و به سامان بودند عامل اصلی ایجاد وحدت،انسجام و نظم بین ارکان آن،امر خطیر ارتباطات و درونمایه آن یعنی فرستندگان و گیرندگان پیام بود.
آیا ریشههای مخاطبان انبوه کنونی را نمیتوان در گذشته در تجمعات شمار فراوان مردم که به انگیزه الزامات و ضرورتهای حکومتی در یک نقطه گرد هم میآمدند یا فرامین حکومتی که همه شهروندان را مورد خطاب قرار میداد،و یا در مناسبتها و آئینهای مذهبی و ملی و در نمایشهای عمومی تجمع میکردند یافت؟به هرحال آنچه در این گفتار مخاطبان انبوه و یا مخاطبان وسائل ارتباطات اجتماعی میخوانیم آغازش از نیمه دوم قرن پانزدهم،یعنی همزمان با اختراع چاپ،بوده است.
با ایجاد ایستگاههای فرستنده رادیویی برای استفاده همگان در دهه 1920 گام دیگری در زمینه مخاطبان انبوه برداشته شد، ضمن اینکه رقابت بین جلب مخاطبان توسط این رسانههای ارتباطی جمعی که هر یک به دنبال دیگر از گرد راه فرامیرسیدند ایجاد و تشدید گردید."