خلاصة:
است،در مفهوم کلی فرهنگ نیز تغییراتی ایجاد کرده و مفاهیم جدید را وارد عرصهء مطالعات جامعهشناسی نموده که دال بر فردیتر و پویاتر شدن فرهنگ است. در این پژوهش،با استفاده از روش کمی و پرسش از جوانان 16 تا 25 ساله و بهرهگیری از جداول تک متغیری،دو و چند متغیری و تحلیل مسیر به این نتیجه رسیدیم که مصرف ولنتاین در کلیه مناطق موردنظر(1،6 و 17)،به هماهنگی با مشترکات بشری انجامیده و اشاعهء آن از طریق تکنولوژیهای اطلاعاتی-ارتباطی،نشانهای از مرجع قرار گرفتن غرب محسوب نمیشود.درصد اندک ابراز تمایز مشاهده شده در منطقهء 17 نیز،به دلیل کاستی سرمایهء اقتصادی است که تمایل به ابراز تمایز را در افراد تقویت میکند.به عبارت دیگر،توجه جوانان در منطقه 17 شهر تهران به عناصر فرهنگی غرب و برتر دانستن آن ناشی از سرمایه اقتصادی به نسبت پایین افراد در آن منطقه است و فکر میکنند با گرایش به غرب میتوانند جایگاه خود را بهبود بخشند. مقایسه میان سه منطقه نشان داد،وضعیت اقتصادی بهتر صرفا موجب گرایش به نماد انتزاعی ولنتاین میشود نه به کسانی که این نماد را تولید میکنند و به کار میگیرند.
ملخص الجهاز:
"(0891) در اواخر 0891،دورهء چهارم آغاز میشود و این زمانی است که فرهنگ سیبرنتیک موضوع علوم اجتماعی و سیاسی شده تا استعمار فرهنگی و توسعهء جنبشهای اجتماعی-فرهنگی را به واسطهء تکنولوژیهای اطلاعاتی-ارتباطی مورد بررسی قرار دهد.
(گیدنز،7731:55) فرضیات تحقیق از آنجا که کاربران اینترنت و ماهواره در معرض آشنایی با عناصر فرهنگی جدید قرار میگیرند،پس میتوان انتظار داشت که روز ولنتاین نیز از این طریق به آنها معرفی شده باشد.
با افزایش ساعات استفاده،از درصد افراد کاسته میشود و بیشترین زمان متعلق به نیم ساعت استفاده در جدول 3:میزان استفاده از ماهواره در یک شبانه روز (به تصویر صفحه مراجعه شود) سایتهای مورد استفاده کابران اینترنت:پاسخگویان در پاسخ به این سؤال که کدام یک از سایتهای زیر را مورد استفاده قرار میدهید،از میان 11 گزینه،سایت مورد استفاده را شمارهگذاری میکردند؛اما به این دلیل که سایتهای یاهو و گوگل بیشترین درصد کاربران را به خود اختصاص دادهاند، در توصیف ذیل،سایتها به سه دسته تقسیم شدهاند.
تحلیل دادهها در تحلیل دو متغیری،نشان داده شد که برگزارکنندگان ولنتاین معتقدند هرچند که این روز ریشه در سنت غربی دارد،اما از این قابلیت برخوردار است که توسط افراد در سایر نقاط دنیا نیز مورد مصرف واقع شود و مصرف این عنصر،هیچ ارتباطی به ریشهء غربی آن ندارد؛به بیان دیگر،مصرفکنندگان ایرانی،به خود این عنصر فرهنگی(به عنوان یک نماد انتزاعی)اعتماد کردهاند نه به عرضهکنندگان غربی آن.
به این ترتیب،میتوان اینگونه تبیین کرد که آنچه موجب غربگرایی و برتر شمردن فرهنگ غربی میشود(برپایه بررسی این عنصر فرهنگی به صورت خاص)نه وجود اینترنت و ماهواره،بلکه عدم دسترسی به سرمایه اقتصادی به میزان کافی و قرار گرفتن در جایگاههای پایینتر اقتصادی است."