خلاصة:
شرکتها و کنسرسیومهای چندملیتی در حال رویکرد جدیدی هستند. در این رویکرد به شعبهها و شاخههای این شرکتها در سراسر دنیا
امتیازات بیشتری داده میشود. تکنولوژی مدرن ارتباطات در این عرصه، یاریگر این کنسرسیومها است. اکنون فرصت بیشتری برای تبدیل
جهان به یک سرزمین مصرفکننده کالاهای عرضه شده توسط چندملیتیها فراهم شده است.
ملخص الجهاز:
"زیرا سیاستمداران و گروههای شهروندی، سندیکاها و طرفداران محیط زیست و ناظران بر فعالیت شرکتها و حافظان اطلاعات در سراسر جهان از گسترش تب ادغام شرکتها ابراز نگرانی میکنند و از خود میپرسند آیا پیشروی شرکتهای چند ملیتی منجر به پدید آمدن کانونهای خطر ساز قدرت نخواهد شد؟ مخالفان و معترضان تندرو از مدتها پیش برای این پرسش پاسخ مورد نظر خود را یافتهاند، چرا که آنها در جریان برگزاری کنفرانس سالانه سازمان تجارت جهانی در سیاتل و مجمع اقتصاد جهانی در داوس شیشههای فروشگاههای زنجیرهای مک دونالد را مورد حمله قرار دارند.
آیا از مدتها پیش کنترل بازارهای جهان در اختیار کنسرسیومهای بزرگ و در حال رشد نیفتاده است؟ آیا این کنسرسیومها نیستند که تصمیم میگیرند چه کالایی تولید شود و چه کالایی را خریداری کنند؟ کدام تکنولوژیها به واقعیت بدل شوند و کدامیک ناپدید شوند؟ چه سموم خطرناکی برای محیط زیست تولید شده و چه کسی درباره حقوق مربوط به عامل وراثتی انسان، تصمیم بگیرد؟ چه چیزی در مدارس و دانشگاهها تدریس شود و چه راههایی برای دستیابی به توسعه، به روی کشورهای جهانسوم باز باشد؟ لزلی اسکار جامعهشناس و منتقد فرهنگی، شرکتهای چند ملیتی را متهم میکند که برای دستیابی به اهداف خود نوعی ایدئولوژی مصرفگرایی را در سراسر جهان تبلیغ میکنند و با استفاده از رسانهها، آژانسهای تبلیغاتی و شرکتهای تهیه کننده فیلم و موسیقی قصد دارند جهان را به یک سرزمین مصرفکننده تبدیل کنند."