ملخص الجهاز:
"اگر نگوییم ارزش خود را به کلی از دست خواهند داد،یعنی ارزش آنها نسبی میشود و این بدین معناست که ما هیچ توجیه معرفتشناسانه یا اخلاقی برای ترجیح نظام اخلاقی مدارامدار و نامدارامدار نخواهیم داشت.
بیجهت نیست ادعا میشود که حقوق بشر و دموکراسی دینی با حقوق بشر و دموکراسی سکولار تفاوت دارد،البته من به روشنفکران دیندار توصیه نمیکنم که از سر مصلحت حقپوشی کنند،اما به گمانم حقطلبی اقتضا میکند که ما از بین این دو موضع متناقض یکی را انتخاب کنیم.
گزارشگر:سید هادی رضوی یک ایدئولوژی بومی معتبر آصف بیات خردنامه،ش 42،اسفند 68 * اگر مقولههای جهان اسلامی و جامعهء اسلامی به صورت انتزاعی استفاده شوند،ممکن است این معنا را بدهند اسلام عامل اصلیای است که تحولات این جوامع را شکل میدهد.
چرا که با توجه به این که افراد و گروهها منافع و جهتگیریهای متفاوتی دارند،آنها حقیقتهای مختلف و حتی گاه متضادی را از همان متون درک میکنند و ارائه میدهند؛مانند اسلام بن لادنی یا اسلام الغنوشی(دموکراتیک)که برای فعالیت تحت یک ایدئولوژی بومیگرای معتبر در تلاش هستند."