ملخص الجهاز:
روششناسی تحقیقات حسابرسی دکتر محمود لنگریمدرس دانشگاه علامه طباطبایی(ره) محمد مهدی مؤمنزادهدانشجوی کارشناسی حسابداری کیده {IBبخش اول این مقاله به روش و روششناسی،طبقهبندی انواع تحقیقات،دیدگاههایاساسی شناخت و معرفی مکتب پدیدارشناسی اختصاص یافته است تا بتوان از آن به عنوانشالوده و زیربنای ارائه مدلی در روششناسی تحقیقات حسابرسی استفاده کرد.
در این مقاله با معرفی دیدگاههای اساسیشناخت،معرفی مکتب پدیدارشناسی و مقایسه آن با دیگر مکاتب مهم شناختشناسی و با دستهبندی انواع تحقیقات حسابرسی برای هر دسته از پژوهشهای روشمربوط به آن ارائه میشود.
علاوه بر این ممکن استدر پژوهشهای بعدی خود به بررسی و پیدا کردن بهترین روشها و شیوه راهکارهابرای نشر و آموزش یافتههای تحقیقات یاد شده به افراد موردنظر و تحت تعلیماهتمام ورزند،به عنوان نمونه پیدا نمودن بهترین روشهای آموزش و تعلیماستانداردهای حسابداری و حسابرسی و چگونگی ارائه آنها در دورههای آموزشی ومتون درسی از این نوع تحقیقات است(عبد المحمدی و مک کود،1383:64) اکنون با صرف نظر از پژوهشهای تحقیق و توسعه،که در حسابرسی کمتر مورداستفاده قرار میگیرد،میتوان مدلی از انواع تحقیقات حسابرسی ارائه کرد.
در مدل تحقیقات نظری فرضیات اصلی برمبناینظرش پدیدارشناسی مطرح میشود که در طرح آنها ممکن است از نتایجپژوهشهای کاربردی و حرفهای نیز استفاده شود.
این روش مشابه روشی است که پوپر2و کارناپ3،بهمنظور ارائه فرضیات و آزمون عملی آنها در حوزه تحقیقات علوم انسانی و اجتماعیارائه کردند.
(1)- aderbnaV dna neskirdneH (2)- reppoP (3)- panraK (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 1-مدل تحقیقات کاربردی و آموزشی در حسابرسی دل تحقیقات حرفهای هدف این تحقیقات،ارائه راهحلهای مناسب به منظور پاسخگویی به مسائلحرفهای جاری است.