ملخص الجهاز:
"سحر آزاد یکی از استادان صحافی و جلدسازی معتقد است این هنر مانند بسیاری از هنرهای سنتی،فراموش شده نیستند،بلکه زمینهای مناسبی برای معرفی درست آنها ایجاد نشده است.
» عتیقی با اشاره به اینکه جلدهای فعلی ساخته شده در کارگاه خانوادگی آنها برگرفته از سبک صفویه هستند،به تحلیل این نظر میپردازد که کتابهای نو را به هیچ وجه نمیتوان به عنوان اثر قدیمی جعل کرد: «امروزه ما در کارگاه،جلدهای سبک صفوی تهیه میکنیم،ولی این آثار کهنه نیستند.
مگر ما چقدر نسخه پراکنده خارج از کتابخانهها و موزهها داریم که روزانه برای مرمت به کارگاه سپرده شود!ما در سال چهار الی پنج کار انجام میدهیم،اما آنها را عالی اجرا میکنیم،ولی این جوابگوی هزینههای زندگی نیست.
» عتیقی اما سابقه طولانی کارگاه خانوادگی خود را از ویژگیهایی عنوان میکند که در کشورهای دیگر جالب توجه است:«در غرب و اروپا به سابقه کار بسیار اهمیت میدهند.
» عتیقی با بیان این خبر که تصمیم دارد از مجموعه قلمدانها،نسخهها و کتبی که در اختیار دارد،کتابی به چاپ برساند تا در دسترس همگان قرار بگیرد،در مورد علاقه برای ادامه این راه توسط فرزندانش میگوید:«ما فرزندانمان را تشویق میکنیم،ولی آنها به نسل جدید تعلق دارند.
» این هنرمند صحاف و جلدساز هنرهای سنتی سخنانش را با این مطلب به اتمام میرساند:«آیا نسلهای آینده ما از خود نمیپرسند که تا زمان قاجار صحافی جلو آمد و بعد از آن هم کارهای کمی انجام میشد،ولی چرا این هنر در زمان ما دیگر ادامه پیدا نکرد؟البته الان هنرمندان سعی میکنند دور یکدیگر جمع شوند و با هم تعامل داشته باشند،اما باید حاصلی از این گروهها گرفت تا به آثار جاویدان منجر شود."