ملخص الجهاز:
مندنیپور از سایههای غاز تا پنجمین مجموعهاششرق بنفشه،شام سرو و آتش،آیلار،سالومه،ناربانو،مهمان،کهن دژ،هزار و یک شب و بازرو به رود،نه داستان مجموعۀ اخیر این نویسندهاند که تقریبا تمامآنها شرح شوریدگیها و آرزوهای دور و دراز محالیهستن که هر یک از راویها یا آدمهای کتاب با آندست به گریبانند.
این راوی چه کسی است؟آنجا چه میکند؟وچطور میتواند این همه مطلع و نافذ باشد؟اینهاچیزهایی است که مندنیپور با مهارت از عهدهاشبر میآید:راوی وجود دارد.
مانند یاری آشنا قابل اعتماد استو همۀ اینها به دلیل نشانههایی است که اینجا و آنجا ازخود باقی میگذارد:«من به باور عشق دیگران محتاجم.
»داستان دیگری که نشان دهندۀ این نزدیکی است،«کهن دژ»است،که البته در داستان اول نزدیکی بامحیط نویسنده است،حال آن که در دیگری نزدیکیعمیقتری وجود دارد.
اما نویسنده احتمالا ازترس اینکه مبادا داستانش گنگ از آب در آید،بیش از(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%03623AMKG036G% یک صفحۀ دیگر،در لابه لای حرفهای دوستانماهان میگنجاند که برای چندمین بار توضیح دهد:«بدبختی و خوشبختی که میگم تو وجود آدمه...
هادیمیخواهد در زیر زمین همان خانه برای امیر کارگاهیراه بیندازد اما امیر مخالفت میکند و میگوید که از یکجانشستن و کار تکراری خسته شده است.
فضای وهمناک و رعب آور داستان چنان خواننده را(به تصویر صفحه مراجعه شود) میگیرد که بیاختیار او را در مورد آزادی امیر به شکمیاندازد و او را اسیرتر از آن هفده سالی میبیند که درزندان سپری کرده است.
اما مندنیپور در ساختن دنیای ویژۀ خودش موفقشده است.
برای همین از شاعرانطراز اول و نام آشنا گرفته تا شاعران ناشناس و گمنامنمونههایی گزیده شده است.