ملخص الجهاز:
"استاد امیرخانی،غیر از خطوطی که ما امروز میشناسیم و در تاریخ خط ایران تاکنون حیات داشتهاند،آیا خطوطی را سراغ دارید که کمتر مورد توجه قرار گرفته و سپس فراموش شده باشند؟ خطوط مختلفی هستند که در هم تنیده شدهاند و مثلا الان به طور مستقل وجود ندارند.
همان طور که شما ذکر کردید،بیشتر مورد نظر و استفاده اعراب و ترکهای عثمانی بوده و در کنار و مثل خط شکسته ما که دورانی داشته و در ایران به کمال رسیده،یکی از زیباترین خطوط هنری ایران به حساب میآید.
ویژگیهای این خط چیست؟ گلزار در واقع خطی بوده که در هر قالب خطی امکان تعریف آن وجود داشته است؛به این معنی که شما داخل خط نستعلیق را فرض کنید که خالی است و فقط ما خطی در اطراف کلمه داریم و داخل کلمه که میبایست با جوهر(به طور طبیعی)سیاه باشد،پر از الوان و اشکال و طرحهای مختلف باشد."