ملخص الجهاز:
"دراینباره که روانشناسی پرورشی یک (به تصویر صفحه مراجعه شود) شاخهی مستقل علمی است با روشها،قوانین و نظریههای خاص مربوط به خود،یا اینکه صرفا اصول روانشناسی را در موقعیتهای آموزشگاه و کلاس درس به کار میبندد، اختلافنظر وجود دارد،به نظر وولفولک،یکی از روانشناسان مشهور،دراینباره سه نظر متفاوت وجود دارد.
نظر دوم این است که روانشناسی پرورشی به استفاده از روشهای روانشناسی برای مطالعهی فعالیتهای کلاس درس و محیط آموزشگاه گفته میشود.
کسانی که روانشناسی پرورشی را یک نظام مستقل علمی دارای روشها و نظریههای خاص خود میدانند،برای آن دو هدف و وظیفهی اصلی قائلاند:1)درک و فهم فرآیندهای یادگیری و آموزش و2)تهیه و گسترش راههای بهبود بخشیدن به این فرآیندها.
از نظر وولفولک نیز روانشناسی پرورشی«یک نظام وابسته به فرآیندهای آموزشی و یادگیری است که هم روشها و نظریههای روانشناسی را به کار میبندد و هم دارای روشها و نظریههای خاص خود است»."