خلاصة:
در این گفتوگو به بررسی پاسخ سؤالاتی در زمینه اثبات پلورالیسم
دینی و قرائتهای مختلف از دین از طریق اختلاف فتاوی پرداخته میشود و با فرق
نهادن بین این دو موضوع و بررسی اختلاف فتواها ادعای مذکور مردود شمرده
میشود. همچنین صامتیت قرآن و ناطقیت ائمه اطهار علیهمالسلام که در نهجالبلاغه آمده
است مورد بررسی قرار میگیرد و نهایتا نتیجه گرفته میشود تمام مراتب قرآن
برای مردم روشن نیست اما مرحله یا مراحلی از آن قابل دستیابی مردم میباشد و
در آخر به این موضوع پرداخته میشود که مسأله پلورالیسم دینی را از نگاه درون
دینی هم میتوان بررسی کرد.
ملخص الجهاز:
"آیا میتوان گفت اشتراکاتی که فقها و متکلمان دارند زاییده اشتراکاتی است که در پیشفرضها دارند که اگر در آن پیشفرضها اختلاف پیدا کنند، فتوا هم عوض میشود؟ این درست است، ولی نمیتوان گفت پیشفرضها تماما قابل خدشه و تغییرند؛ مثلا یکی از پیشفرضها، مسأله پیشفرضهای زبانی در فهم محاورات است که انکار آن نه تنها مایه بسته شدن باب فهم کتاب و سنت است، بلکه در فهم عادی نیز همینطور است؛ زیرا ما زمانی حرف همدیگر را میفهمیم که این الفاظ، طبق یک قرارداد و بنای عقلایی، کاشف از یک معنایی باشد که القا میکنیم.
آیا تکافؤ ادله در حقانیت ادیان، کثرتگرایی دینی را اثبات نمیکند؟ خیر؛ زیرا اولا ما میتوانیم دین خود را به طور قاطع اثبات کنیم و لازمه آن نفی ادیان دیگر است؛ بنابراین اصل پیشفرض سؤال درست نیست؛ ثانیا پلورالیسم میخواهد بگوید همه ادیان راهی به واقعیت دارند؛ اما تکافؤ ادله نمیتواند این را ثابت کند؛ زیرا تکافؤ ادله تنها میگوید ما هیچ کدام دلیل متقن نداریم و این ثابت نمیکند که همه ادیان حقند."