ملخص الجهاز:
"اگرچه پژوهشهای جدید بخش زیادی از مفروضات مسلم سنت مورخان غربی را از اعتبار انداخته است:پایهی سیاست عقلی را یونان نهاد،شهرهای آزاد و مستقل بنیاد یونانی بود، (به تصویر صفحه مراجعه شود) Herodotus کنستی توسیون«اختراع»اسپارت بود،دموکراسی«ابتکار»آتن بود،مفهوم«عدالت»و«قانون»را مدیون یونانیان هستیم و تئوری سیاسی با یونان بود.
وجههی نظر کلی سومری دربارهی مدنیت را بررسی نماییم:پیشرفت جامعه تدریحی بوده تاریخ فکر از سومر تا یونان و روم فریدون آدمیت است.
قضیهی دیگر اینکه:بین شکل کلی و عناصر اصلی نظام سومر که از آن به«دموکراسی بدوی»وصف شده است،با آنچه بعدها در دولت شهرهای کرانهی آسیای صغیر،و در کنستی توسیون کرت و کارتاژ به وجود آمد،و سپس به یونان راه یافت، تفاوت اساسی و اصولی به نظر نمیآید.
فریدون آدمیت با استدلال محکم و دلنشین به این تصور پاسخ میدهد:«این نتیجهگیری تاریخی کاملا صحیح است که دانش و فکر و هنر و فن و کل ارزشهای انسانی و عقلی ناشی از آنها-کمه تنها معیار سنجش مدنیت هستند-همیشه و همه جا ثمرهی کار اقلیت هوشمند معدودی بوده است که از ردههای عالی و متوسط اجتماعی برخاستهاند.
در ادامهی بحث خود به نظام سیاسی آتن میرسیم:بررسیهای مؤلف نشان میدهد نخستین بحث و انتقاد و اندیشهی دموکراسی و کلا تأسیس دموکراسی ابتدا در شهرهای مستقل ایونی و کرانهی آسیای صغیر،کرت و کارتاژ به وجود آمد و سپس در یونان تکوین و قوام پیدا کرد.
روم در سیر فرهنگ و مدنیت به چند شاخص است:1-زبان غنی لاتینی2-علم و حقوق که مهمترین پایههای حقوق خصوصی و عمومی مغرب را ساخته و از عناصر اصلی مدنیت مغرب زمین است3-قانون کنستی توسیون که از جامعترین قوانین اساسی کلاسیک است."