ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) رادی روایتگر روح زمان و زمانه گفتگو با فرامرز طالبی،پژوهشگر و منتقد تاتر بدون اینکه بخواهم رادی و بیضایی و ساعدی را با هم مقایسه کنم، میخواهم بگویم نوشتن نمایشنامه برای رادی بسیار جدیتر از دیگران بود.
محور متن قرار میگیرد صحنه از دکورهای پرزرق وبرق خالی میشود و شخصیت نمایش روی صحنه،با تمام ترفندهای نمایشی از دیروز و امروز خود میگوید و نگاه به آینده دارد.
رادی از این زمان خود را باور میکند و قصهنویسی را-در آغاز قصهنویس بود-کنار میگذارد نمایش مینویسد.
زندگی آرام و لخت خانوادهای بن مایه نمایشنامه از پشت شیشهها است و نیز زبان رادی در این نمایش زبانی تراشخوردهتر است،همین زبان در خدمت درام قرار میگیرد و موقعیتهای ویژهای خلق میکند.
رادی از جوانی تحت تأثیر ادبیات روسیه بود همچون دیگر نویسندگان ایرانی و چخوف برای او نام بزرگی بود-او در سخنرانیای گفته است نویسنده کسی است که بتواند از نویسندهای تأثیر بگیرد و بتواند بر نویسندهای تأثیر بگذارد رادی تأثیر پذیری از چخوف را اینگونه توضیح میدهد«نمیدانم.
رادی از جوانی تحت تأثیر ادبیات روسیه بود همچون دیگر نویسندگان ایرانی و چوف برای او نام بزرگی بود-او در سخنرانیای گفته است نویسنده کسی است که بتواند از نویسندهای تأثیر بگیرد و بتواند بر نویسندهای تأثیر بگذارد و دیگر این دوره تکرار نشد،پولی به عنوان حق نویسنده نمایش به او نخواهد داد،در حالی که اداره تئاتر در آنزمان پول خوبی به رادی برای همین نمایشنامه میداد."