ملخص الجهاز:
"به نظر میرسد حتی در روز اول ورود بچهها به مدرسه، رابطهی آنها با معلم و نوع استقرار آنها در کلاس به شکل عمودی است یعنی معلم ایستاده و مسلط به بچههاست در حالی که همه دانشآموزان نشستهاند که خود این مساله(تسلط یک نفر بر جمعی نشسته)رابطه را عمودی میکند که این رابطه به نوعی استرسزا است و فشار عصبی ایجاد کرده و ناامنی را دامن میزند بنابراین اولین کاری که ما باید انجام دهیم این است که این شیوهی ایجاد حافظهیتاریخی در فرزندان را از این منظر مورد توجه قرار دهیم و سعی کنیم که این حالت به رابطه افقی تبدیل شود.
به نظر شما به چه صورت میتوان این رابطهی عمودی در مدارس را به شکل رابطهی افقی درآورد؟ به طرق مختلفی امکانپذیر است مثلا امروز معلمها از ابتدا محیط را با قدم زدن و نگاه کردن به بچهها به گونهای طراحی میکنند که دانشآموزان بدانند اینجا منزل نیست و بنابراین باید نظم را رعایت کنند.
همچنین رابطهی میان بچهها و مسوولین حایز اهمیت است که مثلا امروز مدیر و ناظم از بالا و کریدور به بچهها مسلط بوده و با آنها صحبت میکنند و پس از آن معلم نیز در سر کلاس بالای سکو میایستد و شروع به سخن گفتن میکند که اینها رابطههای عمودیست که ایجاد استرس کرده و فضای ایمنی را برای بچهها فراهم نمیکند و در نیتجه بچهها دچار رعب و وحشت میشوند و این وحشت سالها در وجود آنان تقرر مییابد."