ملخص الجهاز:
"اگرچه در سالهای اخیر به مسائل بهداشتی توجه شده و در این زمینه تلاشهایی صورت گرفته است،اما مقوله تامین و ارتفاء سلامت روانی آنچنانکه شاید و باید در برنامهریزیها لحاظ نشده و مورد غفلت قرار گرفته است البته بخشی از این بیتوجهی ناشی از ماهیت و پیچیدگی بحث روان و بهداشتروان و اختلالهای روانی و رفتاری است عدم نگرش صحیح به این موضوع و ناآگاهی از شیوههای صحیح زندگی و روابط سالم اجتماعی و راههای صحیح مقابله و درمان اختلالهای رفتاری و روانی در سطوح مختلف جامعه نیز در این مقاله حائز اهمیت است.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی بهعنوان متولی امر شناسایی و آموزش کودکان دارای نیازهای ویژه،این اختلالات را مورد توجه قرار داده و برنامههایی برای شناخت،آموزش و توانبخشی کودکان و دانشآموزان مبتلا در نظر گرفته است.
اگرچه طی سالهای اجرای طرح سنجش،این طرح محدود به شناسایی مشکلات بینایی،شنوایی، بالینی و آمادگی تحصیلی کودکان میشد،اما هماکنون و به صورت آزمایشی در شش استان کشور شامل تهران،خراسان رضوی،فارس اصفهان،کرمان و آذربایجان غربی،کودکان دارای اختلال در خودماندگی(اتیسم)نیز شناسایی میشوند تا براساس آن،راهبردهای جایدهی و آموزش آنان مشخص شود."