ملخص الجهاز:
"فکر تعاول و توازن کجاست چرا ظهور نمیکند با آنکه افکار جزائی ایندوره همواره در تکاپو است که مجازاتها را باجرم و اصلاح روحیات مجرم هردو وفق داده و بدین تناسب بسازد یعنی زیان مجازات را با زیان جرم و حالت روحیهء مجرم و درجه تاثیر آن در تهذیب خلقی وی سنجش نماید نه آنکه تنها خطر و فساد جرم را در نظر بیاورد و بهمین علت و سبب برای رسیدن باین مقصود طب جزائی را تاسیس نموده بعلاوه علم روح و نفسشناسی را در این فن بکار برده و میبرد باز میبینیم که از این مقدمات و تکاپوها و کنکاشها نتایجی درآمد ما نشده همان ساختمانهای ؟؟؟ سابق بحال خود باقی است چرا؟برای اینکه هنوز آن عقیده و ایمان در انسان ایجاد نشده است که باید امورات معنوی مثل امورات مادیش اصلاح گردیده و بعبارت دیگر همانطور که انسان در اصلاح مادیات خویش از مؤثرات و نوامیس طبیعی استفاده مینماید و بقدر قوه و استعداد و راهنمائی تربیت محیط پیوسته از سفسطه و خیال و وهمهای مصنوعی دوری نموده و بطرف طبیعت میرود نیز در اصلاح روحیات و معنویات اگر بخواهد بحقیقت برسد ناگزیر است به نوامیس طبیعی معنوی نزدیک شده سفسطه و خیال و فلسفهبافی را کنار بگذارد و این نقطهء حساس در امور معنوی محل توجه نشده و تمام چنانکه پیش گفتیم بر روی حدس و تخمین و خیال و وهم گذشته و میگذرد عایق و مانع این فکر دو امر است: نخست بیعلاقگی انسان کلیة بامور باطنی و طبیعی دوم تأثیر سلطهء طبیعت مصنوعی و معلومات ادبی محیط که بر دماغ انسانی قهار و نمیگذارد که در پی معرفت قوای طبیعی معنوی برود."