ملخص الجهاز:
"این کودک حساس بتدریج در محیط خرافهپرست آن عهد ایران،بزرگ میشود و بمدرسه علمیه راه مییابد و در همین سالهاست که از پدر خود میپرسد:مرگ چیست؟ این سئوال فلسفی همواره در آثار، آینده و زندگی خصوصی او مانند زخمی باقی میماند زخمی که از آن خون چکه میکند؛راستی مرگ چیست؟ از آن پس تنهائی و تفکر همزاد او میشوند.
صادق هدایت بسبب عشق و علاقهای که به ایران باستان دارد و بخاطر فرا- گرفتن زبان پهلوی در سال 1315 روانهی بمبئی میشود و بترجمه متون پهلوی،بفارسی امروز اقدام میکند و بوف کور را انتشار میدهد.
در این سالهای بارور که قدرت آفرینش هنری نویسنده استوارتر از پیش در کار مکاشفات اجتماعی است صادق هدایت،قهرمانان خود را از مصالح جامعهی ایران برش میدهد شیراز مهد پرورش داشآکل میشود و مازندران به زرین کلاه قهرمان داستان زنی که مردش را گم کرده بود مجال رشد میدهد نوول فردا ما را به محیط چاپخانههای ایران میبرد و کتاب حاجی آقا پرده از روابط اجتماعی خاص ایران برمیدارد.
رئالیسم شاعرانه آثار هدایت که از حد معمول فراتر است طنز حاد و آخته نوولها و نیز فرهنگ غنی لغات و اصطلاحات عامیانه،همه و همه او را سرآمد نویسندگان معاصر ایران ساخته است اما دریغ که نومیدی از اجتماع،از زن،از شراب،فلسفه و سیاست او را بر آن داشت که در آذر سال 1329 به پاریس سفر کند،او پیشاپیش تصمیم خود را گرفته بود و آخرین نوشتهی او کارت کوچکی است که روی آن بطمنه آمده است که: «دیدار بقیامت ما رفتیم و دل شما را شکستیم همین."