ملخص الجهاز:
"مجله زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان سال پنجم-بهار و تابستان 6831 تجزیه و تحلیل گفتمانی-دستوری منظومهی صدای پای آب سهراب سپهری آزاده نعمتی مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم چکیده هدف از انجام این تحقیق آن است تا براساس الگوی هالیدی(6791)و نیز شفایی(3631)و فرشید ورد(3631)،منظومهی صدای پای آب سهراب سپهری مورد تجزیه و تحلیل گفتمانی-دستوری قرار گیرد.
مانند حرف ربط"و"یا"تا"در گزیدههای زیر از منظومه: من صدای نفس باغچه را میشنوم"و"صدای ظملت را وقتی از برگی میریزد"و"صدای سرفهی روشنی از پشت درخت "تا"بخواهی خورشید،"تا"بخواهی پیوند،"تا"بخواهی تکثیر 8-2 تجزیه و تحلیل الگوهای نحوی موجود در متن(سطح خود) در بخش اول تجزیه و تحلیل،منظومه صدای پای آب در سطح کلان و از نظر عوامل انسجامی مورد بررسی قرار گرفت.
در این بخش،شعر سهراب براساس الگوی شفایی(3631) و فرشید ورد(3631)از نظر نحوی مورد بررسی قرار گرفت و جملات منظومه به یازده نوع تقسیم شد که عبارتند از:ساده(اهل کاشانم)،مرکب(من به سیبی خوشنودم و به بوییدن یک بوته بابونه)،خبری(آسمان مال من است)،پرسشی(چه اهمیت دارد گاه اگر میرویند قارچهای غربت؟)،عاطفی(چه خیالی چه خیالی...
با توجه به بسامد بالای جملههای فعلی در این منظومه چنین برمیآید که حضور جملات ساده و فعلی شاعر را قادر ساخته مفاهیم گوناگون را با رعایت ایجاز ارائه نماید و در حقیقت در این منظومه از فعل هم به عنوان ابزاری برای ارایه اطلاعات معنایی و مفاهیم استفاده گردیده و هم وسیلهای برای ایجاد نظم و آهنگ که به عنوان نمونه در گزیدهی زیر مشخص است: آب بیفلسفه میخوردم توت بیدانش میچیدم نتیجه در این تحقیق که با عنوان"تجزیه و تحلیل گفتمانی-دستوری منظومهی صدای پای آب سهراب سپهری ارائه گردید"،متن منظومه در دو سطح کلان و خرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت."