ملخص الجهاز:
"تصوف زمانی پدید آمد که شاید پس از شهادت ائمه اهل بیت چون تغییر اوضاع و احوال حاکم،غیرممکن گردید،از اینرو برخی از مردم،تغییر نفس و درون خود را در پیش گرفتند،اما در زمان ما جریان و اوضاع حاکم،تا این حد ناامیدکننده نیست زیرا ما یک سلسله حرکتهای ضد استعماری انجام دادیم،بنابراین ممکن است یکبار دیگر در تصوف تجدیدنظر کرد و آن را به صورت یک حرکت پیشرو تاریخی درآورد.
این برنامه را در مورد یکیک علوم شروع کردهام،مثلا دربارهء علم کلام،کتاب :«از قصیده تا انقلاب»را نوشتهام، هم اکنون در مورد علوم حکمت،کتابی به نام: «از نقد تا نوآوری»مینویسم و بعد از آن کتابی به نام«از فناء تا بقاء»را خواهم نوشت و ساختار نوین تصوف را مورد توجه قرار خواهم داد تا به مردم برای ماندن در این جهان یاری کنم نه برای بیرون رفتن از آن!سپس تألیف کتاب«از نص تا واقع»را در نظر دارم تا بنای علم اصول الفقه را از نو بسازم و در این علم،پرچم جهتیابی و سیر بحث را به دست واقعیت بسپارم.
*اکنون بعد از بیداری اسلامی باز میتوان از تبلور برنامهء فرهنگی اسلامی سخن گفت؟ -بعد از بیداری اسلامی،نیازی نداریم که میراث اسلامی را به شکل لیبرالیسم یا ناسیونالیسم بخوانیم،بلکه نیاز داریم که کاخ میراث فرهنگی را با حفظ کلیت آن-و بدون تجزیهء بخشهایی از آن-برافرازیم تا مردم را پس از مرحلهء بیداری اسلامی،برای مرحلهء بعدی آماده سازیم،مرحلهای که در آن،فرهنگ اسلامی اساس و پایهء جامعههای مبتنی بر میراث گذشته بوده و میراث اسلامی پایه و رکن اساسی ایدئولوژی سیاسی باشد و به آن،رنگ اصول فراگیر جهانی ببخشد و در عین حال شامل برنامهء میهنی همگانی باشد و یک برنامهء اصلاحی را به وجود آورد که پایه و رکن اصلی آن اسلام باشدو با بقیهء جریانها گفتگو و تفاهم داشته باشد چنانکه در آغاز انقلاب اسلامی در ایران رخ داد."